artikel

Toekomst voor de tweetakt? (1998-10)

Techniek Premium

Het is al geruime tijd geleden dat er in AMT iets heeft gestaan over tweetaktmotoren voor auto’s. Laatst hoorde ik dat Honda stopt met het fabriceren van tweetaktmotoren. Heeft deze motor eigenlijk nog wel een toekomst?

U heeft gelijk, het was in februari 1990 dat er een uitgebreid artikel over tweetaktmotoren voor auto’s in AMT heeft gestaan. Het is sindsdien stil geworden, maar er is nog wel het één en ander aan de gang.

Wat Honda betreft, dat stopt alleen de fabricage van tweetaktmotoren voor kettingzagen en soortgelijke toepassingen. De reden is dat ze een mini viertakt motor hebben ontwikkeld. De kleine motorfietsen en scooters krijgen een tweetaktmotor met een speciaal verbrandingssysteem, het Advanced Radial Combustion System.

Daimler Benz, Siemens en Orbital (de heruitvinder van de tweetaktautomotor) hebben een overeenkomst gesloten om de speciale verstuivers die met een luchtdrukpuls werken voor viertaktmotoren te gaan toepassen. Mercury Marine (’s werelds grootste buitenboordmotorfabrikant) heeft onlangs een contract met Orbital gesloten. Hun tweetaktmotoren worden voortaan voorzien van een door Orbital ontwikkelde directe inspuiting. Hoe het zit met de door Ficht geleverde inspuiting is niet bekend.

Orbital zelf heeft zijn driecilinder tweetaktmotor in een Australische Ford Festiva geplaatst. De 1.2 liter motor had tot augustus van dit jaar 25.000 km in Europa gereden. Er is dus nog steeds een zekere belangstelling voor dit type motor. In Australië heeft een aantal bedrijven samen een prototype auto ontwikkeld met een zescilinder Orbital DI-tweetaktmotor erin.

De Europese Unie heeft het European Low Emission V4 Automotive Two Stroke Engine (Elevate) programma goedgekeurd. Er wordt een 115 kW 2 liter motor ontwikkeld die halverwege het jaar 2001 klaar moet zijn. Er werken tal van firma’s en universiteiten aan mee. De toekomst zal uitwijzen of tweetaktmotoren ook in auto’s zullen worden toegepast.

Reageer op dit artikel