artikel

Inloopolie of motorolie? (1998-09)

Techniek Premium

Tot op heden vul ik na een revisie de motor altijd met inloopolie. Velen zeggen dat dit achterhaald is en zeggen dat er direct standaard motorolie in kan. Toch raadt mijn olieleverancier het gebruik van inloopolie wèl aan. Wat is volgens u vandaag de dag technisch de beste aanpak?

Er zijn twee uitgangssituaties, die waarbij de motor is gespoeld en die waarbij de motor niet is gespoeld. In het eerste geval is al het ‘grote’ vuil uit het blok vandaan, in het tweede geval zit het er nog in.

De fabrikanten die spoelen, vullen veelal met een topkwaliteit olie en laten die meteen lang zitten. De fabrikanten die niet spoelen, vullen met een veel lagere kwaliteit olie, zeg maar inloopolie, en laten die niet zo lang zitten. Beide methoden geven goede resultaten als het om het inlopen van de zuigerveren en de cilinderwanden gaat. Maar de inloopolie mag niet een te laag kwaliteitsniveau hebben omdat hoog belaste onderdelen, zoals de kleppentrein, dan onvoldoende worden beschermd tegen slijtage en/of worden roetdeeltjes onvoldoende zwevend gehouden.

Wat inmiddels duidelijk is geworden, is dat het inlopen langer duurt dan we dachten, ruwweg 1 procent van de totaal te verwachten levensduur is er wel voor nodig. Dat geldt overigens voor gehoonde gietijzeren voeringen; de bijzondere voeringen met silicium carbide deeltjes vragen zelfs de dubbele inloopperiode.

Reageer op dit artikel