artikel

A-Klasse nu ‘idiotproof’ (1998-07/08)

Techniek Premium

Na alle commotie rond de eland uitwijktest heeft Mercedes aan de A-Klasse de nodige aanpassingen doorgevoerd die het kantelen onmogelijk moeten maken. Wat is er nu precies aan de ondersteltechniek veranderd en hoe werken de diverse aangebrachte elektronische systemen?

Mercedes heeft de volgende ingrepen aan het onderstel doorgevoerd om de A-Klasse meer stabiliteit te geven:

1. Op alle uitvoeringen dezelfde stuggere veren en dempers, als oor spronkelijk alleen voorbehouden aan de sportieve uitvoering Avant garde (sportonderstel).

2. Dikkere stabilisatorstang vóór (2cm), om het overhellen tegen te gaan en meer onderstuur op te roepen.

3. Bredere banden (195/50) op 15″ wielen,

4. Wielstanden iets aangepast.

5. Grotere spoorbreedte (achter plus 12mm),

6. Wielvlucht nog wat negatiever.

Een en ander heeft er ook toe geleid, dat het zwaartepunt van de auto iets lager is komen te liggen. Tevens behoren nu ook ASR, BAS (Brems-Assistent) en ESP (Electronic Stability Program) tot de standaarduitrusting.

BAS zorgt voor de maximale rembekrachtiging als het rempedaal net zo snel wordt ingetrapt, als bij een schrikreactie gebeurt. Zo is de optimale remvertraging toch automatisch gewaarborgd, als de bestuurder tijdens een noodstop het rempedaal wel snel maar niet krachtig genoeg intrapt.

ESP werkt via het ABS remsysteem, zodat het mogelijk is om in situaties waarbij de bestuurder de macht over het stuur dreigt te verliezen, de wie len afzonderlijk af te remmen en zo nodig ook gas terug te nemen. Als de auto van achteren gaat wegslippen (overstuursituatie), wordt dit door het af remmen van het voorwiel aan de buitenbochtzijde meteen onderdrukt omdat de aan één kant afgeremde massa van de auto een tegengesteld werkende zwenking oproept. Dreigt de auto te veel over de voorwielen weg te gaan slippen (onderstuursituatie), dan bewerkstelligt het afremmen van het achterwiel aan de binnenbochtzijde een zwenking in de richting van de bocht. Zo kan de auto bijvoorbeeld bij snelle uitwijkmanoeuvres ook zonderstuurmanskunst goed in de hand worden gehouden. Het elektronische brein werkt aan de hand van de informatie van een drietal sensors, dat de gierbeweging, de dwarsversnelling en de stuurwielverdraaiing registreert.

Reageer op dit artikel