artikel

Wel of geen remblok met slijtage-indicator? (1998-06)

Techniek Premium

Veel auto’s hebben remblokken met slijtage-indicatoren. Is het vereist om bij het vernieuwen van de remblokken opnieuw een remblok met zo’n slijtagesensor te monteren, of mogen er ook ‘gewone’ remblokken in ? Blijft in het laatste ge val het waarschuwingslampje op het dashboard branden?

In het algemeen zitten de slijtage-indicatoren alleen op de voorste remblokken en daar ook nog vaak in één remblok per wiel. Zolang het geen massa maakt, gaat er geen lampje branden. Er worden remblokken van hetzelfde materiaal geleverd met en zonder draadje. Als dat het geval is, is er technisch geen bezwaar. Maar het is uit veiligheidsoverwegingen veel beter de originele remblokken met slijtage-indicator te monteren. Er zijn ook (vooral bij Japanse auto’s) ‘krasveertjes’ die een luid gepiep teweegbrengen als de remblokken te ver versleten zijn. Deze werken mechanisch. Nu we het toch over remmen hebben, zijn een paar adviezen op hun plaats. Zorg ervoor dat de schijven vetvrij en glad zijn. Draai of slijp ze af (liefst aan de auto) voordat er nieuwe blokken op gaan. Wijs de bestuurder(ster) erop dat de blokken gedurende ongeveer 300 km moeten worden ‘ingeremd’. Een te grote warmteontwikkeling werkt ‘verglazing’ in de hand. Dan nog een tip. Houd de auto niet op de voetrem als de remschijven heet zijn. Door de warmte-overdracht wordt de remvloeistof heet en koelen de schijven plaatselijk sterk af. Hete remvloeistof en dampbelvorming gaan hand in hand, dus laat de remwerking te wensen over. Een plaatselijk sterk afgekoelde remschijf kan kromtrekken, met trillende remmen als gevolg.

Reageer op dit artikel