artikel

Rijden op lucht (1998-05)

Techniek Premium

Enige maanden geleden las ik in een landelijk dagblad iets over een luchtmotor, die de autowereld op z’n kop zal gaan zetten. Weet u meer over dit project en vooral over het technische concept en de toekomstkansen van deze luchtmotor?

We zijn via de nodige omwegen in contact gekomen met de uitvinder: fabrikant Guy Nègre. Hij heeft een familiebedrijf in Zuid-Frankrijk. In 1994 begon Nègre aan zijn bijzondere motor, die op benzine draaide. Het gaat om een staande tweecilinder met een losstaande verbrandingskamer. De eerste, kleine cilinder heeft een slagvolume van 230 cm3 en zorgt voor de aanzuiging en compressie. De tweede, grote cilinder heeft een slagvolume van 500 cm3 en dient voor de expansie en de uitlaat. De verbranding in de kleine verbrandingskamer duurt bijna vier maal zo lang als in een gewone verbrandingskamer.

Sinds ruim een jaar is de benzine vervangen door koude samengeperste lucht die in de hete samengeperste lucht in de verbrandingskamer wordt gespoten. Omdat de lucht in de verbrandingskamer een temperatuur heeft van ongeveer 400 °C, wordt de ingespoten lucht heet. Hete gassen zetten uit, dus kan de zuiger in de grote cilinder arbeid leveren.

In eerste instantie is er een stadstaxi ontwikkeld voor vijf personen, inclusief chauffeur. Het voertuig weegt leeg 700 kg.

De iuchtmotor levert 18,3 kW bij 3.000 t/min en heeft een koppel van 61,7 Nm van 500 tot 2.500 t/min. In totaal is er 300 liter lucht op 300 bar op te slaan. Daarmee is de topsnelheid 100 tot 110 km/uur en kan er 10 uur of 200 km in stadsverkeer worden gereden. Het weer op druk brengen van de tank duurt 4 uur als de boordcompressor wordt gebruikt en 2 tot 3 minuten via een hoge druk laadstation.

Reageer op dit artikel