artikel

Uitlaatpositie bij trucks (1998-01)

Techniek Premium

Ik vraag mij af waarom de uitlaat van de meeste vrachtauto’s aan de linkerzijde is gesitueerd. Er zijn tal van situaties waar dit zeer onpraktisch is. Denk eens aan verkeerslichten: een truck staat daar enkele minuten te ronken en al die uitlaatgassen blazen zo via je kachelradiator het auto interieur binnen. Vooral in de stad krijg je ook als voetganger en fietser de volle laag. De laatste tijd hoor je toch regelmatig dat roetdeeltjes zeer schadelijk zijn! Waarom niet de uitlaatpijp tussen cabine en laadbak omhoog gemonteerd, zoals bij veel Amerikaanse trucks?

We hebben DAF Nederland uw vragen voorgelegd en kregen de volgende antwoorden: In feite kan de uitlaat overal geplaatst worden.

Er zijn diverse ‘sets’ leverbaar, maar zoals altijd hangt er een prijskaartje aan. Zo kost de ‘Amerikaanse uitlaat’ naar boven toe al gauw zo’n ƒ 1.500,-. Deze plaatsing komt onder andere voor bij terreinauto’s. Meestal blaast de uitlaat van de trucks die rechts rijden naar links, bij de Engelse trucks die links rijden, naar rechts.

DAF heeft ook trucks geleverd met de uitlaat midden onder. Maar bij het rijden in bloemenveilingen werd er teveel stof omhoog geblazen.

Kortom: er is geen ideale uitlaatpositie en het belangrijkste punt is dat er zo min mogelijk schadelijke gassen en stoffen uit de uitlaatpijp komen.

Reageer op dit artikel