artikel

Meer lucht bij lage toerentallen, turbo met verstelbare leidschoepen (1998-01)

Techniek Premium

Tegenwoordig zijn veel ‘snelle’ turbomotoren voorzien van een turbo met verstelbare schoepen. Wilt u eens uitleggen wat de voordelen van deze constructie zijn? Hoe worden de schoepen eigenlijk versteld en op basis van welke parameters?

Het voordeel van verstelbare leidschoepen is dat het uitlaatgas bij lage turbinetoerentallen voor een hogere luchtopbrengst van de compressor zorgt dan zonder de verstelling het geval is. Bij lage turbinetoerentallen worden de leidschoepen zodanig verdraaid dat de binnenstromende uitlaatgassen naar de buitenomtrek van de turbinewielschoepen worden geleid.

Door de doortochtvernauwing neemt de gassnelheid toe en zal het turbine-astoerental toenemen, Dankzij het hogere astoerental zal de compressor meer lucht leveren. Door de toegenomen hoeveelheid lucht neemt de inlaatdruk toe en kan de motor grotere prestaties leveren.

De regeling van de stand van de leidschoepen kan gebeuren aan de hand van de inlaatdruk of door meerdere gegevens zoals inlaatluchttemperatuur, motortoerental, inlaatdruk en luchtdruk worden bepaald. Via een kenveld in de ECU wordt dan een onderdrukdoos, Via een pulserende magneetklep aangestuurd om de stelring die de leidschoepen verstelt, te bedienen, Deze turbocompressoren werken zonder uitlaatgasomloopklep of bypassklep.

De inlaatdruk wordt helemaal via de verstelbare leidschoepen geregeld en snel aangepast aan conditiewijzigingen. Een bijkomend voordeel van het systeem is dat er een grote turbocompressor gebruikt kan worden. Deze compressor zorgt voor extra lucht bij hoge vermogens.

Reageer op dit artikel