artikel

Computer is intelligenter dan rechtervoet, E-gas heeft de toekomst (1997-12)

Techniek Premium

Bij sommige bussen en bedrijfsauto’s wordt het zogenoemde E-gas toegepast. Kunt u mij vertellen wat de voordelen zijn van dit elektronisch gaspedaal?

E-gas wordt ook bij personenauto’s steeds vaker toegepast, zie bijvoorbeeld de Alfa Rorneo 156 en de Lexus GS300. Het gaat er om invloed te kunnen uitoefenen op het rijgedrag van de auto, de zogenoemde drive-ability.

Zo heeft de Lexus een knopje waarmee de gasklepstelmotor de bevelen van het gaspedaal vertraagd uitvoert. Dankzij de ‘snow’ knop wordt het te bruusk inzetten van het motorvermogen voorkomen. Bij het E-gas ontbreekt de kabelverbinding tussen het gaspedaal en de gasklep. Een stappenmotor of stelmotor bedient de gasklep.

Bij de Alfa Romeo 156 is het gaspedaal voorzien van twee potentiometers, een hoofdpotentiometer en een beveiligingsexemplaar. Als de hoofdpot uitvalt, wordt de gasklepopening tot 40° beperkt en het openen zelf gebeurt langzaam. Zijn beide potmeters defect, dan blijft de gasklep dicht.

De stelmotor regelt ook het stationair toerental en een beveiliging zorgt ervoor dat, als er iets mis is met de stelmotor, er hooguit 40 km/h kan worden gereden. De brandstoftoevoer naar één of meer cilinders wordt daartoe onderbroken.

De bediening van de gasklep wordt door kenvelden, die in het geheugen van de elektronische regeleenheid (ECU) zijn opgeslagen, bepaald. Aan de hand van het motortoerental, de stand van het gaspedaal, de motortemperatuur en de ingeschakelde versnelling wordt de gasklep in de gewenste stand gezet.

Bij het optrekken en afremmen op de motor en tijdens het opwarmen is het dus niet de rechtervoet, maar de computer die de gasklepstand regelt. Dat zorgt voor sneller opwarmen, een lager verbruik, lagere emissies en een betere drive-ability. E-gas heeft de toekomst.

Overigens is ook cruise-control uiterst eenvoudig te realiseren, als er E-gas wordt toegepast. Daar komt geen kabelverbinding meer aan te pas. Zo kan de cruise-control ook niet ‘blijven hangen’ en dat is, gezien de actualiteit van de cruisecontrol-problemen, een prettig gegeven.

Reageer op dit artikel