artikel

Starten van een DI-benzinemotor (1997-11)

Techniek Premium

Bij een direct ingespoten benzinemotor is bij de koude start geen mengselverrijking nodig, omdat er geen brandstof neerslaat op de wanden van het inlaatspruitstuk. Het lijkt me echter dat dit probleem zich alleen verplaatst, er slaat immers benzine neer op de koude zuigers en cilinderwanden. Dus is er toch enige mengselverrijking nodig. Of zie ik dit verkeerd?

De DI-benzinemotoren van Mitsubishi en Toyota lopen stabiel bij (zeer) arme mengsels. Dat biedt de mogelijkheid om bij de koude start de mengselverrijking te beperken. Net als bij de Volvo vrachtautodieselmotor laat Mitsubishi de motor eerst alleen lucht verpompen. Pas als de compressie-eindtemperatuur hoog genoeg is, wordt er brandstof ingespoten. Omdat de zuigerbodem dan al enigszins is opgewarmd, zal er weinig benzine op neerslaan. De brandstof wordt zodanig ingespoten dat er zeer weinig op de cilinderwand terechtkomt.

Toyota geeft voor de in Japan geproduceerde DI-motor op dat er bij het starten ongeveer 50 procent minder brandstof nodig is dan bij hun IDI-motor. Vanzelfsprekend is dan ook de HC-uitworp aanzienlijk lager.

Reageer op dit artikel