artikel

Sleutelen aan common-rail (1997-11)

Techniek Premium

Bij do Common-Rail (Unijet) dieselinspuiting zijn werkdrukken van 240 tot 1350 bar en hoger een gegeven. Welke veiligheidsmaatregelen moet je in acht nemen bij het plegen van onderhoud aan een dergelijke motor? Is het überhaupt verantwoord om bij lopende motor controles in de motorcompartiment uit te voeren?

Navraag bij de importeur leert ons het volgende. De Alfa 156 die, zoals u weet, als eerste met een vier- of vijfcilinder Common-Rail (Unijet) dieselmotor is uitgerust, is uitgerust met een veiligheidsvoorziening. Zodra er zich een lekkage aan het brandstofsysteem voordoet, wordt de druk onmiddellijk weggenomen. Dat is mogelijk omdat de druk in de gemeenschappelijke drukleiding (CommonRail) door een elektromagnetische klep wordt ingesteld.

Zodra er via een druksensor een bepaalde drukverlaging wordt geconstateerd, wordt de magneetklep aangestuurd. Daarvoor valt de druk in het systeem onmiddellijk weg. De systeemdruk is afhankelijk van een aantal parameters zoals het toerental en de belasting van de motor, Dat betekent dat alleen onder bepaalde omstandigheden de 1350 bar zal worden gehaald.

Alfa Romeo geeft geen extra veiligheidsmaatregelen op die tijdens het werken aan de motor in acht moeten worden genomen. Bij metingen op een testbank is het belangrijk nooit te dicht bij een draaiende motor te komen, Common-Rail of niet.

Reageer op dit artikel