artikel

Lage viscositeit (1997-05)

Techniek Premium

Ik vraag mij af waarom ervoor auto’s met betrekkelijk jonge motorontwerpen nog 15W-40 oliën worden voorgeschreven. In de service wijzer van AMT uitgave 10 en 11 1996 zie je bijvoorbeeld voor de VW Polo een 10W-40 olie en voor de Seat Toledo een 15W-40. Ook voor de Fiat Bravo met een 1.6-16Vmotor wordt een 15W-40 olie voorgeschreven.

U hebt volkomen gelijk. Met de steeds grotere precisie en kleinere toleranties waarmee de moderne motoren worden vervaardigd, zijn SAE 15W-40 oliën te stroperig, beter gezegd te visceus.

Vrijwel alle Japanse en Amerikaanse motoren en sommige uit Europa worden af fabriek met een SAE 5W30 olie gevuld. Zulke oliën worden nog niet algemeen als service-oliën voorgeschreven, al komen er steeds meer merken die een SAE 5W-30 of SAE 5W-40 adviseren. De laatstgenoemde komt meer voor bij dieselmotoren, de eerstgenoemde wordt als brandstofbesparende olie voor benzinemotoren aanbevolen.

Vrijwel alle merken in Europa schrijven SAE 1OW-40 oliën als ‘service-fill’ voor, bij de dieselmotoren komt SAE 15W-40 nog voor. Waarom er in de servicewijzer voor de Seat Toledo en de Fiat Bravo deze 15W-40 viscositeiten staan vermeld, is niet duidelijk. Ze werden echter opgegeven door de betreffende importeurs, terwijl beide merken eigenlijk een SAE 1OW-40 voorschrijven. Bedenk wel dat de ‘Zuidelijke producenten’ minder snel overgaan tot lagere viscositeiten omdat SAE 15W-40 en zelfs SAE 20W-50 oliën daar nog algemeen als service-fill oliën worden gebruikt.

Bij conventionele minerale oliën is het olieverbruik veel meer afhankelijk van de viscositeit dan bij de op hydro-crack, PAO of Ester gebaseerde oliën. Voor een vlotte start en het snel op gang komen van de smering hebben SAE 5W-30 of SAE 5W-40 de voorkeur. Als ze de aanduiding API SJ en ACEA A3-96/B3-96 hebben, bent u zeker van een goede kwaliteit. Zulke oliën besparen zoveel brandstof dat de meerprijs wordt ‘terugverdiend’.

Reageer op dit artikel