artikel

Startvermogen laat bij koude te wensen over, accu’s geven massaal de geest (1997-02)

Techniek Premium

Het valt mij op dat in de koude winterse weken plotseling enorm veel accu’s sneuvelen. Wat is daar nu eigenlijk precies de oorzaak van?

Antwoord: Accu’s hebben het ’s winters niet makkelijk. Ten eerste loopt het startvermogen terug, ten tweede wordt er een geringe laadstroom opgenomen. Als de startmotor en vervolgens de verbruikers ook nog eens een hoge stroomsterkte vragen, is het duidelijk waarom menig accu door de knieën gaat. Bij stilstand loopt er bij sommige installaties een hoge ruststroom, bijvoorbeeld omdat alarminstallaties moeten worden gevoed, ook dat put een accu uit. Vervelend is bovendien dat de elektronica zijn werk niet doet als de spanning lager wordt dan 9V. Als een accu de startmotor niet meer rond krijgt, moet er na het plaatsen van een ‘verse’ accu eerst worden gemeten hoe hoog de startstroom en de ruststroom zijn. Er zijn speciale elektronisch geregelde accutesters om na te gaan of accu’s een defect hebben of ‘gewoon’ ontladen zijn. Elektronisch geregelde acculaders zorgen ervoor dat ontladen accu’s weer (schadevrij) op peil worden gebracht. Waar accu’s echt niet tegen kunnen is een volledige, zogenoemde ‘diepe’, ontlading. Dat is meer iets voor tractie-batterijen, de hier besproken start-batterijen kunnen daar slecht tegen. Sommige importeurs koppelen de accu los en zetten deze goed geladen weg zolang de auto in opslag staat. Helaas komt het bij de rest van de importeurs dan in de showroom nog wel eens voor dat er iets blijft aanstaan, waardoor de accu geheel wordt ontladen.

Reageer op dit artikel