AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Specifiek brandstofverbruik

  • Artikel1 jun. 09

    Ford V6: dorstig type? (2009-6)

    In AMT-5 stond een boeiend artikel over de nieuwe Ford V6 EcoBoost. Bij de uitleg over de magneetverstuivers werd vermeld dat deze maximaal 22,5 cm³ brandstof per seconde leveren. Dit zal dan wel een flinke drinker zijn, of heb ik het verkeerd?

  • aandrijving1 apr. 08

    Voordelen en risico's van chiptuning (2008-4)

    Ik lees regelmatig verhalen over het tunen van auto's met als beloften: meer vermogen en een lager verbruik. Mijn Saab 9-3 sportsedan 2004 1.8 T met ...

  • aandrijving1 dec. 07

    Hoger brandstofverbruik in de winter (2007-12)

    Ik krijg regelmatig vragen van automobilisten die 'klagen' over een hoog brandstofverbruik in de winter. Kunt u eens uitleggen waar dit hogere verbruik ...

  • aandrijving1 nov. 07

    Rekenen aan het ­motorrendement (2007-11)

    Bij motorrendement denk je altijd meteen aan energie. Hoeveel energie wordt in beweging omgezet, hoeveel in warmte? Dat zijn de bekende vragen, maar ik ...

  • aandrijving1 okt. 07

    Lager verbruik met speciale transmissie-olie (2007-10)

    Volvo introduceerde op de IAA een C30 met verlaagde CO2-uitstoot. Diverse maatregelen zorgen voor brandstofbesparing. Zo verlaagt een speciale ...

  • Artikel1 sep. 07

    Zuinig rijden met 'Het Nieuwe Rijden' (2007-9)

    Bij 'Het Nieuwe Rijden' luidt het advies: zo weinig mogelijk toeren in een zo'n hoog mogelijke versnelling en zo snel mogelijk opschakelen. Maar om zuinig te rijden moet je toch vooral in het gebied rijden waar de auto zijn maximum koppel heeft? Het specifiek brandstofverbruik is hier immers het laagst.

  • aandrijving1 jul. 07

    Voordelen Twin Stage-turbodiesel? (2007-7/8)

    Alfa Romeo komt met een 1.9 JTD 'Twin Stage' turbodieselmotor. Kunt u uitleggen wat de voordelen zijn van deze turbotechniek? Kan hetzelfde worden ...

  • Artikel1 dec. 06

    Invloed snelheid op brandstofverbruik (2006-12)

    Iedereen weet dat het benodigde vermogen om een auto met een constante snelheid van 200 km/uur te laten rijden aanzienlijk hoger is dan wat nodig is om dezelfde auto met een constante snelheid van 100 km/uur te laten rijden. Hetzelfde geldt voor het brandstofverbruik. Ik meen een keer gelezen te hebben dat vanaf ongeveer 100 km/uur voor iedere verdubbeling van de snelheid niet het dubbele maar een vier maal hoger vermogen nodig is. Als dit juist is ligt het voor de hand dat het verbruik met ongeveer diezelfde factor toeneemt. Kan AMT opheldering verschaffen?

  • Artikel1 mrt. 01

    Vermogensmeting en rendement (2001-03)

    Bij uw autotests geeft u grafisch aan hoe het motorvermogen en -koppel, het vermogen aan de wielen en het verliesvermogen tussen motor en wielen verloopt in afhankelijkheid van het motortoerental bij maximum belasting (&lsquo;plankgas&rsquo;). Ik constateer daar bijvoorbeeld uit dat bij maximaal vermogen in het algemeen ongeveer 25% van het motorvermogen niet nuttig aan de wielen komt.<br />In de praktijk gebruikt een automobilist vrijwel nooit het maximum vermogen, dat gebeurt hoogstens bij accelereren. Kunt u eens wat nader op zaken ingaan als (verlies-)vermogen en motor- en/of voertuig-rendement en dat niet alleen bij volgas, maar met name bij deellast.<br />Wat wordt eigenlijk onder motorvermogen (-koppel) verstaan, oftewel welke verbruikers zijn al van het bruto vermogen/-koppel afgetrokken (bijvoorbeeld koelwater- en oliepomp, dynamo) en hoe groot is het vermogen van deze verbruikers dan?<br />Kunt u het typische verschil in verloop van het motorrendement van een moderne benzinemotor en diesel-motor laten zien?

  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen