AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Rekeningrijden

  • Gaan we betalen naar gebruik?
    Rekeningrijden1 nov. 23

    Tweede Kamer-verkiezingen 2023: wat vinden de grote vijf van Rekeningrijden?

    22 november is verkiezingsdag. Grote vraag, wat ga je stemmen? AMT zet in de aanloop ernaartoe de mobiliteitsstandpunten van de grote vijf op een rij. Vandaag in deel 1: Wat vinden VVD, GL/PvdA, PVV, BBB en NCS van rekeningrijden?

  • Rood komt binnen, blauw verdwijnt. Als de zakelijk rijder alle fiscale cadeautjes heeft uitgepakt resten voor de particuliere autokoper slechts hoge lasten. Dus zoekt die zijn heil in beter passende auto’s uit het buitenland. Ondertussen verdwijnen de gesubsidieerde zuinige leaseauto’s naar het buitenland. (Bron: TNO)
    Artikel23 sep. 21

    TNO: huidige autobelastingen schadelijk voor klimaat en milieu en waarom hogere BPM niet helpt.

    TNO komt met een whitepaper over de invloed van de autobelastingen op milieu en klimaat. Alweer zo'n juichzang op betalen naar gebruik? Nee, integendeel. De whitepaper legt de tekortkomingen in het Nederlandse systeem van autobelastingen haarscherp bloot en komt met eenvoudige oplossingen die een nieuw of demissionair kabinet morgen al kan invoeren.

  • Is het een kruispunt, een keerpunt of een draaipunt? In de serie 'Oog voor Politiek' duikt AMT in de verkiezingsprogramma's en ontleedt autogerelateerde standpunten. Illustratie: Ron de Haer.
    amt-extra-2021-0621 jul. 21

    Verkiezingen 2021: Wat vinden de partijen van... rekeningrijden?

    De Tweede Kamer-verkiezingen komen eraan. AMT kijkt naar belangrijke standpunten voor automobilisten. We beginnen met het onderwerp 'rekeningrijden'. Doe je gordel maar vast om...

  • De omslagfoto van het Autobelastingplan 2022 – 2030 laat aan duidelijkheid niets te wensen over: Als we gaan Betalen naar Gebruik stoot het verkeer geen CO2 meer uit, maar… geld!
    Artikel20 mei 21

    ANWB, Bovag, RAI, VNA en Natuur & Milieu zijn voor rekeningrijden, AMT ook?

    Ja hoor, het is weer zover. We gaan weer rekeningrijden! Een 'unieke coalitie' van belangenclubs wil dat het komende kabinet dat in een wet gaat vastleggen. Omdat het eerlijker is? Mwah, niet echt meer. Om de files te bestrijden dan? Nee joh, dat was vroeger! Vanaf 2030 moeten we gaan Betalen naar Gebruik omdat dat wonderen doet voor het klimaat. Echt waar?

  • Het kabinet wil elektrische auto’s minder riant subsidiëren dan de Klimaattafel Mobiliteit voorstelde. Is dat realistisch?
    Blog6 jul. 19

    RAI en Bovag over klimaat en rekeningrijden, realistisch?

    "Kabinet kiest voor realistische aanpak klimaatproblematiek", zegt RAI-Vereniging. Bovag vindt dat ook: "Klimaatplan kabinet getuigt van realisme". Hebben zij gelijk? En zo ja, waren de plannen die RAI en Bovag eerder aan de Klimaattafel Mobiliteit maakten dan eigenlijk wel realistisch?

  • Levendige discussie en lagerhuissfeer bij het Bovag Brandstofdebat. (Foto: Bovag)
    Artikel4 feb. 19

    Bovag Brandstofdebat: Waar parkeer je straks je benzineauto?

    Vanaf 2030 is het gedaan met nieuwe auto's op benzine of diesel. Dus wat gaan we dan tanken? Een relevante vraag voor tankstationhouders. Maar niet alleen voor hen. Ook voor de garagebedrijven is het antwoord op die vraag van levensbelang. Met een Brandstofdebat in Tivoli/Vredenburg probeerde Bovag in de toekomst te kijken. Dat leverde verrassende inzichten op…

  • De foto bij het achtergrondartikel in de Volkskrant laat alvast zien hoe leuk het straks wordt op de weg.
    amt-extra-2021-0630 jan. 19

    Rekeningrijden, willen we het echt?

    Natuurlijk, er is veel ellende in de wereld: Syrië, Jemen, Venezuela, plastic in zee en CO2 in de lucht. Gelukkig is er af en toe ook goed nieuws te melden. Deze keer is dat…: Rekeningrijden. Jippie, we willen het! Lees maar in de Volkskrant. Nu alleen nog een paar achterlopers in de politiek overtuigen! Maar …eh, willen we echt zo graag?

  • “Rekeningrijden is effectiever dan alle andere maatregelen. 20 tot 50 % filevermindering moet echt haalbaar zijn”, zegt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee.
    amt-extra-2021-0620 nov. 18

    Rekeningrijden ja of nee, wat is wijsheid? 

    Het R-woord wordt nog veelal gemeden, maar termen als 'eerlijk betalen voor mobiliteit', 'betalen naar gebruik' en 'verhandelbare spitsrechten' duiken weer op. Kortom, rekeningrijden mag dan in 2009 onder luid gejuich zijn afgeserveerd, het komt terug op de agenda. Goede ontwikkeling?

  • Niet zo natuurlijk! Betalen per kilometer in Nederland moet ‘slim’. Maar wordt het daarmee ook duurzaam?
    Blog2 mei 17

    Blog: Draagt kilometerheffing bij aan duurzaamheid?

    Automobilisten moeten per kilometer gaan betalen, alle kolencentrales moeten dicht en vanaf 2025 mogen er geen nieuwe auto's met benzine- of dieselmotor meer worden verkocht. Dat advies gaven de milieucommissies van VVD, CDA, D66, Groen Links én PVDA en Christen Unie een week geleden aan de partijen die onderhandelen over de vorming van een nieuw kabinet.

  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen