4 trends die het businessmodel van autobedrijven veranderen
Zero emissie, digitalisering, netcongestie en veranderend consumentengedrag vragen om een nieuwe blik op het businessmodel. Welke kansen en uitdagingen komen op autobedrijven af?
Zero emissie, digitalisering, netcongestie en veranderend consumentengedrag vragen om een nieuwe blik op het businessmodel. Welke kansen en uitdagingen komen op autobedrijven af?
Al geruime tijd is er discussie over de potentie en toekomst van de elektrische auto. Voorstanders prijzen hem de hemel in, tegenstanders zijn sceptisch. Ook de concurrentie met de auto op waterstof wordt veel besproken. De ene auteur bestempelt de batterij-elektrische auto als winnaar, de ander ziet meer perspectief voor auto's op waterstof. Spannend, zeker voor de aftersales, zegt Kevin Rijpert, sectorspecialist Mobiliteit van Rabobank.
De economie trekt aan, maar de autobranche mag dit jaar niet rekenen op profijt daarvan. Zo luidt de kortste samenvatting van de laatste Rabobank prognose voor de sector mobiliteit. Aanpassing aan belangrijke veranderingen in de markt is een voorwaarde om te overleven, gaat het verder. Zijn er nieuwe suggesties?
Onlangs bracht het economisch bureau van de Rabobank zijn nieuwste sectorprognoses uit. Daaronder ook de vooruitzichten voor de automotive bedrijfstak in het komend jaar. De economie is flink in beweging gekomen, wat brengt dat voor autobedrijven?
Bij het thema Werkplaats van de Toekomst op het AMT Live evenement gaat het niet alleen over equipment, maar zeker ook over ondernemen. Zeker bij de kennissessie van Rabobank. Met het oog op de toekomst vestigt de bank aandacht op duurzaamheid, en hoe het autobedrijf daar zijn voordeel mee kan doen. Weer een reden waarom u AMT Live niet mag missen.
"Rabobank heeft een marktaandeel van 50% in de autobranche", zegt de bank zelf. En: "We zien een goede toekomst in de autobranche". Daarom organiseert de Rabobank voor de accountmanagers van de lokale Rabobanken de zogeheten Automotive Branche Contactdagen. Maar behalve zijn eigen accountmanagers schoolt Rabobank ook auto-ondernemers.
De verkoop van nieuwe personenauto's in Nederland komt in 2010 niet boven de 380.000 stuks verwacht Rabobank. Mooie tijden met een jaarlijkse verkoop ...
In de 'kluizen' van de Airbagbank liggen 'ongebruikte gebruikte' airbags die geschikt zijn voor hergebruik. De Rabobank voor Cuijk en omgeving schat dit ...
De Rabobank Cijfers en Trends zijn een begrip onder ondernemers in tal van branches. Zo ook in de autobranche. Rabo publiceert nu een thema-update Automotive met een terugblik over 2011 en een vooruitblik naar 2012 en verder. Wat daar in staat? Niet allemaal even positieve cijfers. Maar ook tips en tricks voor het autobedrijf dat ook in de toekomst succesvol wil zijn.
Rabobank wil met haar kennis ondernemende klanten helpen, wat leidde tot het idee van het Automotive Minimaster cursusprogramma. Dat voorziet duidelijk in een behoefte, zo blijkt al.