AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Multi-Air

  • Artikel21 feb. 16

    Opgelost op Garageforum: Wat is de oorzaak van de motorschade?

    Topmonteur 'Jarrie' heeft een Alfa Romeo Mito met een krachtige 1.4 MultiAir-motor die in de soep is gedraaid. De klant had de auto een paar weken hiervoor aangeschaft toen de motor is gaan pingelen. Hij is toen op RON 98 benzine overgegaan. Hierdoor nam het pingelen af maar het ging niet weg. Kort daarna gaf de motor van het een op het andere moment de geest. 'Jarrie' gaat op onderzoek uit. Wat is de oorzaak van de motorschade?

  • aandrijving23 mei 13

    MultiAir in nieuwe motoren bij Chrysler (2012-12)

    De resultaten van Fiat's bemoeienis bij Chrysler beginnen zich te manifesteren. Deel één, het voor de Europese markt omdopen van Chryslers tot Lancia's, ...

  • AMT15 mei 13

    Alfa Romeo MiTo technisch bekeken (2010-4)

    Het is alweer twee jaar geleden dat met grote interesse werd uitgekeken naar de nieuwe kleine Alfa Romeo. Het werd de MiTo, met de vertrouwde Punto als ...

  • aandrijving15 mei 13

    Fiat TwinAir is Motor van het Jaar

    Op de <a href="http://www.engine-expo.com/">Engine Expo</a> in Stuttgart is de tweecilinder Fiat-motor met MultiAir-techniek bekroond als mooiste motor ...

  • Nieuws6 mei 13

    Nieuwe UniValve variabele klepbediening

    Het zit er wel in dat de vraag naar zuinige motortechniek alleen maar groter zal worden. Daarop rekent <a href="http://www.kspg-ag.de/index.php?lang=2">Kolbenschmidt Pierburg</a>, dat de rechten heeft verworven op UniValve-klepbediening. Daarmee kan mechanisch de kleplichthoogte gevarieerd worden. Het lijkt op BMW Valvetronic, maar is net weer anders. Waar komt dat vandaan?

  • aandrijving24 nov. 11

    Techniek Fiat MultiAir klepbediening (2009-7/8)

    Wat was het grootste nieuws van de Geneefse autoshow in maart dit jaar? Misschien niet een auto, maar een stuk motortechniek. We belichtten de ...

  • Nieuws18 mei 11

    Toch nog elektromagnetische klepbediening?

    Om een automotor aan te passen bij verschillende belastingen is alleen een gasklep, of inspuitregeling bij een diesel, lang niet meer voldoende. Voor laag verbruik en schoon uitlaatgas moet de ademhaling van de motor helemaal afgestemd worden op de belasting. Dat vereist variabele klepbediening. Het Amerikaanse LaunchPoint Technologies denkt dat ideaal te kunnen met een elektromagnetische klepveer. Iets nieuws?

  • aandrijving11 mrt. 11

    Fiat MultiAir technisch bekeken (2009-3)

    Op de Geneefse autoshow onthulden de kopstukken van Fiat Powertrain hun MultiAir-systeem. Een klein publiek liet het glimmend metaal op de beursvloer ...

  • Nieuws4 feb. 11

    Fiat MultiAir: revolutie in motortechniek

    Het gebeurt niet vaak dat alleen een motoronderdeel debuteert als technische primeur. Zonder een motor daarbij en een auto waarin het wonder zal gaan werken. Maar <a href="http://www.fptpowertrain.com/eng/home.htm">Fiat Powertrain</a> zag toch aanleiding zijn MultiAir-klepbesturing afzonderlijk te presenteren. Volgens de motorontwikkelaars een net zo belangrijke noviteit als de common rail-dieselinjectie die ze ruim tien jaar geleden afleverden. Daar kon Fiat best eens gelijk in hebben. Oordeel zelf…

  • Video12 sep. 10

    FPT MultiAir klepbediening

    In grote lijnen toont deze video hoe de hydraulische inlaatklepbediening MultiAir werkt, uitgevonden door Fiat Powertrain (FPT). Een aantal mogelijkheden komt in beeld voor de klepopening, geregeld door een elektronisch gestuurd klepje dat de druk uit de hydraulische klepbediening kan wegnemen. Netto effect is een per cilinder en per zuigerslag vrij regelbare inlaat, en daarmee een veel betere motorsturing. Het effect is vergelijkbaar met dat van common rail-dieselinjectie, die enorme mogelijkheden opende om de brandstofvoorziening van direct ingespoten diesels beter te regelen. Iets vergelijkbaars realiseert de motorenbouwafdeling van Fiat nu voor benzinemotoren, en het is ook op diesels toepasbaar. Zijn er over tien jaar geen motoren meer zonder MultiAir, zoals er nu vrijwel geen personenautodiesel meer zonder common rail draait?

Meer artikelen

  1. Tweecilinder voor Fiat 500
  1. Fiat TwinAir tweepitter loopt lekker!
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen