Steer-by-Wire: wat zijn de voordelen volgens Mercedes?
Mercedes-Benz introduceert in 2026 Steer-by-Wire: de elektrische verbinding tussen stuur en stuurinrichting.
Mercedes-Benz introduceert in 2026 Steer-by-Wire: de elektrische verbinding tussen stuur en stuurinrichting.
De nieuwe Mercedes-AMG GT XX Concept combineert brute kracht met EV-technologie. In vijf minuten laad je genoeg stroom voor 400 km. Deze elektrische vierwielaandrijver haalt meer dan 360 km/h.
Mercedes-Benz introduceert in Nederland in samenwerking met Mastercard een systeem voor in-car betalingen met vingerafdruk via de dienst Mercedes pay+. Klanten kunnen hiermee bij tankstations direct vanuit hun auto betalen, zonder pincode of mobiele authenticatie.
Vanaf 2026 introduceert Mercedes-Benz als eerste Duitse fabrikant een serieauto met steer-by-wire: een stuursysteem zonder mechanische verbinding tussen stuur en voorwielen, gericht op meer comfort, veiligheid en ontwerpvrijheid.
"Snelladen duurt te lang en er zijn te weinig laadstations", zie daar, de belangrijkste bezwaren van automobilisten tegen elektrisch rijden. Op het laatste Wiener Motoren Symposium presenteerde Shell een oplossing: immersion cooling. In gewoon Nederlands: dompel de accucellen onder in vloeistof. Werkt dat?
Mercedes-Benz bouwt in Sindelfingen een state of the art lakstraat. Die halveert het energieverbruik en draait op AI, digitale twins en gerecycled bouwmateriaal.
Kan een Mercedes-Benz EQS met solid state batterij probleemloos tot duizend kilometer op een vol accupakket rijden?
Oudere elektrische auto's zijn vaak gebouwd op een platform ooit ontworpen voor een verbrandingsmotor. Moderne EV's niet meer. Het nieuwe Mercedes Modular Architecture-platform keert het nu om: ontworpen voor EV, met wat passen en meten ook geschikt voor ICE. Halverwege 2025 is de nieuwe CLA de eerste auto op dit MMA-platform. AMT verdiept zich nu al in de bijzondere aandrijftechniek van de nieuwe 'instap'-Mercedes.
Mercedes legde met een elektrisch aangedreven CLA-prototype op het nieuwe MMA-platform binnen 24 uur een recordafstand af op de Nardò Ring. De auto heeft 280 kW aan motorvermogen en een topsnelheid van 210 km/u. Maar hoeveel vermogen is eigenlijk nodig om de luchtweerstand bij die snelheid te overwinnen? En hoeveel als we de topsnelheid willen verdubbelen? AMT gaat rekenen!
De elektrische aandrijving op het Mercedes MMA-platform is goed voor 700 km actieradius. En daarna voor razendsnel opladen. Maar niet iedereen heeft dezelfde toegang tot laadinfrastructuur. "En", zegt Mercedes: "Wij bepalen niet het tempo van de transformatie." Dus is het elektrische platform óók geschikt voor hybride aandrijving met verbrandingsmotor. Maar dan wel een bijzondere…