AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Mechanische verliezen

  • Nieuws16 dec. 14

    LiquidPiston mini-motor, een droom?

    Is de automobiele toekomst aan elektromotoren en brandstofcellen? Of is er toch nog kans voor de verbrandingsmotor? Vader en zoon Shkolnik hebben met hun LiquidPiston motoren iets zo simpels bedacht dat het te mooi lijkt om waar te zijn. Een droom, hun nieuwste X-motor?

  • Artikel8 apr. 11

    Wierdense Metaal Veredeling bekleedt cilinderwanden (2000-12)

  • aandrijving24 mrt. 11

    Volkswagen op zuinige toer

    Op het <a href="http://www.xn--vk-eka.at/veranstaltungen/veranst_symp_de.htm#">motorsymposium in Wenen</a> heeft Volkswagen voor de tweede helft van dit ...

  • aandrijving23 mrt. 11

    Rollagers maken motor zuiniger

    In de strijd tegen brandstofverbruik en CO2-productie telt elk procentje, en daar wil de Schaeffler Group graag het zijne aan bijdragen. Die maken ...

  • Nieuws2 sep. 10

    Schaeffler maakt Cayenne 10% zuiniger

    Als ieder zijn steentje bijdraagt kan de auto flink aan zuinigheid winnen. In het project CO2ncept-10% monteerde <a href="http://www.schaeffler.com/content.schaeffler.de/en/index.jsp">Schaeffler</a> een reeks aangepaste onderdelen op een Porsche Cayenne om de wrijving in de aandrijflijn te minimaliseren. Resultaat: de V8 is 10% zuiniger in de NEDC-cyclus. Hoe speelde Schaeffler dat klaar?

  • Artikel1 sep. 07

    Zuinig rijden met 'Het Nieuwe Rijden' (2007-9)

    Bij 'Het Nieuwe Rijden' luidt het advies: zo weinig mogelijk toeren in een zo'n hoog mogelijke versnelling en zo snel mogelijk opschakelen. Maar om zuinig te rijden moet je toch vooral in het gebied rijden waar de auto zijn maximum koppel heeft? Het specifiek brandstofverbruik is hier immers het laagst.

  • Artikel1 mei 00

    Zo werkt cilinder-uitschakeling (2000-05)

    Hoe gaat men te werk bij het uitschakelen van &eacute;&eacute;n of meer cilinders bij V 6-8-12 motoren? Is dit alleen een kwestie van injectie onderbreken? En is dit wel zinvol, omdatje toch grote wrijvingsweerstand moet overwinnen. Volgens mij blijft er voor het besparen van brandstof dan weinig meer over.

  • aandrijving1 feb. 99

    Zuigermotoren objectief vergelijken, wat is de gemiddelde effectieve...

    In AMT wordt bij de motorenartikelen vaak de gemiddelde effectieve druk vermeld. Wat moet ik me hier nu precies bij voorstellen? Hoe wordt het gemeten, ...

  • Artikel1 sep. 98

    Transmissieverliezen op rollenbank (1998-09)

    In AMT is al veelgeschreven over vermogensmetingen op een rollenbank en met name over de verantwoording van het verschil tussen de opgegeven motorvermogens en de gemeten vermogens op de rollenbank. Steevast werd de oorzaak van deze grote verschillen gezocht in de transmissieverliezen, dus de wrijvingsverliezen in versnellingsbak en differentieel (of in de transaxle-bak). Ik denk dat iedereen voorbij is gegaan aan de hoge rolweerstand tussen de banden en de (kleine) rollen van menige vermogensbank. Voor nauwkeuriger metingen is men dan ook al gauw aangewezen op rollenbanken die zijn uitgerust met één grote (>2m diameter) rol in plaats van twee kleintjes.

  • Artikel1 feb. 98

    Transmissieverliezen: waarom zo hoog? (1998-02)

    Zeer zuinige direct ingespoten diesels en benzinemotoren die de zuinigheid van een diesel benaderen, maar transmissies waarin bij vollast zo'n 20 procent van het vermogen aan de krukas verloren gaat. Dat lees ik elke keer opnieuw in de AMT-autotests. Voor mij onbegrijpelijk. Ik kan mij niet voorstellen dat er tussen krukas en wegdek 20 procent vermogen verloren gaat in de koppeling, een stel fijn bewerkte, goed gesmeerde tandwielen op wentellagers, wat simmerringen, kruiskoppelingen en de banden. <br /><br />

  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen