Peugeot HYbrid Air verbruikt 1:50
Peugeot presenteert op de aanstaande autoshow in Parijs een reeks aangepaste motoren, die voldoen aan de Euro 6-norm. Er komt ook een nieuwe zestraps ...
Peugeot presenteert op de aanstaande autoshow in Parijs een reeks aangepaste motoren, die voldoen aan de Euro 6-norm. Er komt ook een nieuwe zestraps ...
Vijf jaar geleden nam Tata een aandeel in MDI, een Frans bedrijf met heilig geloof in persluchtmotoren. Deze schone motoren zou Tata in India willen gebruiken. Na lange stilte komt nu het bericht dat de technische validatie is voltooid, en de ontwikkeling voor productie snel rond gaat komen.
Op het jaarcongres van de zeer gerespecteerde SAE, Society of Automotive Engineers, presenteerde de Amerikaanse <a href="http://www.scuderigroup.com/">Scuderi Group</a> een uitdagende nieuwe visie op hybride aandrijving. Scuderi is een ontwikkelingsbureau dat zich speciaal richt op de zelf uitgewerkte dubbelzuiger motortechniek.
Iets uitvinden is één ding, daarvoor erkenning en steun krijgen nog heel wat anders. Dat ondervond ook Guy Nègre, oprichter van <a href="www.mdi.lu/">Moteur Developpement International</a> en uitvinder van de MDI-luchtmotor. Zestien jaar verder lijken zijn CAT-luchtauto's eindelijk in productie te kunnen gaan. Nee, ze vliegen niet, ze drááien op lucht.
Een Belgisch ondernemer heeft de licentie verworven om het MiniCATs-autootje met <L CODE="C01">persluchtmotor van MDI</L> te verkopen. Eind 2008 verwacht men te kunnen gaan leveren, voor een richtprijs onder 4000 euro. Alleen nog even een fabriek bouwen…
Wij zijn niet blij met dure benzine, Amerikanen worden er helemaal wanhopig van. En vindingrijk, zoals Glenn Bell. Met zijn nieuwe bedrijf GIMM brengt hij het MIIN-AER-systeem, dat auto's op lucht doet lopen. Da's niet duur, en er is zat lucht beschikbaar. Een omgebouwde Porsche Boxster levert de proef op de som. Of is dit weer een luchtkasteel?
Vooruit, nog maar een keer dan: elektrische aandrijving is voor auto's NIET ideaal. Er zijn accu's bij nodig die veel beperkingen kennen, waaronder een hoog gewicht en dito prijs. Nog erger in een hybride, met zowel elektro- als verbrandingsmotor, dus twee krachtbronnen. <a href="http://www.ethlife.ethz.ch/archive_articles/090127_Hybridmotor_per/index_EN">Zo dacht men ook bij de technische universiteit van Zürich.</a> Men ontwikkelde een motor <a href="http://www.imrt.ethz.ch/research/engine/phybe">die inwendig gehybridiseerd werd, hij levert perslucht</a>. Een beter idee, de luchthybride?
Kennelijk op ideële gronden is een Nederlandse website opgezet die de luchtmotor wil promoten. Een volgens de opsteller van de site "betaalbaar alternatief voor de full-electric auto". Er wordt gewezen op de samenwerking tussen de <a href="http://www.mdi.lu/english/index.php">Franse luchtmotor-producent MDI</a> en het Indiase Tata, <L CODE="C04">met zijn supergoedkope Nano</L>. Met de conclusie "het moment is bijna daar", voor een luchtmotor in hybride-opstelling. Is de luchthybride werkelijk veelbelovend?
Onderdeel van de eind november te houden <a href="http://www.laautoshow.com/">Los Angeles Auto Show</a> is een <a href="http://www.laautoshow.com/DC10/">ontwerpwedstrijd</a>. Het thema is deze keer 'ontwerp een vierpersoons auto van maximaal 454 kg die de natuurlijke hulpbronnen ontziet'. Opmerkelijk is het aantal inzendingen dat aan een luchtmotor denkt. Er zijn zelfs ideeën, die voorspellen dat auto's aan de bomen gaan groeien. Is dat echt waar?
Meermaals besteedden we aandacht aan het Franse MDI, dat bijzondere zuigermotoren uitwerkte die op luchtdruk draaien. Ook de Australische <a href="http://www.engineair.com.au/">Engineair-rotatiemotor</a> werkt op lucht. Is dit een veelbelovend concept voor de toekomst? Maak kennis met de Engineair-rotatiemotor…