AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Koppel

  • Artikel23 okt. 14

    Video: Hoe werkt de BiTurbo in de nieuwe Passat?

    De nieuwe VW Passat komt eraan. In AMT 10 gaan we in op de bijzondere BiTurbo in de 176 kW-variant van de 2.0 TDI EA288-motor. Hoe de beide turbo's en hun drie bedieningselementen samenwerken? Bekijk vast de video.

  • Carrosserie14 okt. 14

    Vencer: Nederlandse supercar gaat in productie

    Begin 2015 zal de eerste Vencer Sarthe MY2015 gereed zijn. Met de bouw van de Twentse supercar is inmiddels begonnen. Kunnen we er al een bestellen?

  • aandrijving10 jul. 14

    Moedige aanval Peugeot in Dakar-rally

    De overheersing van MINI in de Dakar-rally moet maar afgelopen zijn, vindt Peugeot. Gesteund door Red Bull en partner Total bereiden ze een opmerkelijk ...

  • aandrijving24 jan. 13

    Mazda Skyactiv-D met lage compressie (2012-7/8)

    Wie is niet verbaasd dat Mazda met een dieselmotor op de markt is gekomen die een compressieverhouding van slechts 14,0:1 heeft?

  • aandrijving1 apr. 08

    Voordelen en risico's van chiptuning (2008-4)

    Ik lees regelmatig verhalen over het tunen van auto's met als beloften: meer vermogen en een lager verbruik. Mijn Saab 9-3 sportsedan 2004 1.8 T met ...

  • Artikel1 sep. 07

    Zinvol vergelijk van motorprestaties (2007-9)

    Ottomotoren hebben een veel groter toerenbereik dan dieselmotoren, dit zou het lagere koppel van een hoogvermogende ottomotor zonder drukvulling deels kunnen compenseren. Een auto met 3 liter dieselmotor (160 kW/250 Nm) en een gewicht van 1850 kg, heeft een specifiek vermogen van 11,6 kg/kW. Een auto met 2,5 liter ottomotor (160 kW/130 Nm) en een gewicht van 1800 kg, heeft een specifiek vermogen van 11,2 kg/kW. Een motorfiets met 1,2 liter motor (110 kW/130 Nm) en een gewicht van 330 kg inclusief bestuurder heeft een specifiek vermogen van 3 kg/kW. Hier springt de motorfiets er echt uit. Echter, als je nu het specifieke koppel vergelijkt, worden de waarden voor de diesel 3,6 kg/Nm, voor de ottomotor 7,2 kg/Nm, en voor de motorfiets 2,5 kg/Nm. De laatste waarden geven een heel ander beeld, mogelijk reëler. Wat is uw mening hierover?

  • aandrijving1 jun. 07

    Alternatief voor kruk-drijfstangmechanisme (2007-6)

    Wanneer het nu mogelijk zou zijn om de grootste druk op te bouwen bij een hoek van 90° tussen de drijfstang en de krukasstraal, dan wordt de druk veel ...

  • Artikel1 mei 06

    Motorvermogen in de bergen (2006-5)

    Ik heb een vraag over de invloed van de buitenluchtdruk op het motorvermogen. Kan het zijn dat je met de recente turbo-dieselmotoren nog altijd het verschil kunt voelen wanneer de luchtdruk hoog is of laag? Of is er dan iets mis met de motor, en zo ja wat? Past de motor zijn drukvulling niet aan op de buitenluchtdruk?

  • aandrijving1 jun. 04

    Koppel in juist perspectief (2004-06)

    In de laatste uitgave van het tijdschrift 'Zakenauto' werden de vermogens- en koppelkrommen van de BMW 3 liter benzine- en dieselmotor vergeleken. Er ...

  • Artikel1 mei 02

    Meten van koppel en vermogen (2002-05)

    Als het vermogen wordt gemeten aan de wielen van een auto, wordt een koppelkromme weergegeven. Heeft deze dezelfde vorm als de koppelkromme die rechtstreeks aan de motor gemeten wordt? Is het aan de wielen gemeten koppel lager dan de fabriekswaarde door verliezen in de aandrijflijn? Waarom wordt er alleen over vermogensverliezen gesproken, maar niet over koppelverliezen? Kunt u iets zeggen over de koppel/vermogens ‘meting’ die gemaakt wordt door middel van een PC onder het rijden.

Meer artikelen

  1. Vermogensmeting en rendement (2001-03)
  2. Berekening gemiddelde effectieve druk (1999-04)
  1. Zuigermotoren objectief vergelijken, wat is de gemiddelde effectieve druk? (1999-02)
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen