Alles over Brandstofcel

Michelin Challenge Bibendum 2003. Het gele sportautootje rechts is de T Zero van AC Propulsion.

Techniek van Toen 2003: Brandstofcel heeft de toekomst, tenzij...

In 2003, twintig jaar geleden, reisde onze eigen Erwin den Hoed voor AMT naar San Francisco. Tijdens de Michelin Challenge Bibendum zou Erwin de...

Amogy e-truck tankt ammoniak: Via ammoniak naar waterstof, een uitkomst? 

Amogy e-truck tankt ammoniak: Via ammoniak naar waterstof, een...

Waterstofgas en brandstofcellen in plaats van batterijen, het blijft een discussiestuk. Voor zware trucks op lange afstanden lijkt het dat we niet om...

Dit zit onder de compacte Ora-modellen, in China is er ook een stadsauto-formaat Adora op deze basis. Onder de merken Wey en Haval heeft GWM grote SUVs, als hybride, HEV en zelfs brandstofcel-EV.

Autoshow Parijs: e-auto's voor de massa, waterstof- en...

Met de Mondial de l'Auto in Parijs, derde week van oktober, blijft er toch een Europese autoshow over. Onder meer het Chinese GWM zal er te zien...

Als een waterstof tanknetwerk toch nog gebouwd moet worden, moet het dan maar meteen voor cryogene vloeibare waterstof? Met tanks van 40 kg inhoud aan weerszijden van dit Mercedes chassis moet 1000 km reikwijdte mogelijk zijn.
Mercedes-Benz GenH2 Truck prototype

Vooruitblik Transportation IAA: ijskoude waterstof voor Mercedes-truck

Het kan weer, een échte autoshow. Eind september wordt de draad opgepakt van de traditionele Transportation-IAA in Hannover. Mercedes-Benz, DAF en...

Waterstof neemt ijskoud-vloeibaar minder ruimte in dan als sterk gecomprimeerd gas. Maar zonder problemen is ook die opslag niet. De tank in de BMW 7 Hydrogen kon 165 liter vloeibaar waterstof bevatten, maar neemt 300 liter ruimte in beslag. De isolatie is extreem. Zou je de tank vullen met hete koffie dan moet je 80 dagen (tachtig!) wachten voor die op drinktemperatuur is. Toch is de isolatie niet perfect. Zet je de auto stil met volle tank, dan moet de tank al na 17 uur gaan afblazen (via een katalysator) omdat de druk te hoog oploopt. Na 9 dagen stilstand is 90 % van de waterstof afgeblazen.

Techniek en kansen: is waterstofauto een luchtkasteel?

"Verspilling, zonde van alle tijd en geld", zei de werkplaatschef van een grote multimerkdealer. Hij had het over de investering in opleidingen,...

AMT-ATC Livestream 24 november: ontdek de waterstofauto van Green Team Twente

AMT-ATC Livestream 24 november: ontdek de waterstofauto van Green...

Een groene toekomst is het doel, maar hoe gaan we dit bereiken? Green Team Twente deelt hun kennis over waterstof via een gezamenlijke AMT-ATC...

Wegenwacht Barend Broek over zijn brandstofcel-Hyundai: “Ik heb er nu 57.000 km mee gereden en het is een fantastische auto om je werk mee te mogen doen en om mooie ervaringen mee op te doen.” (Foto:  Roel Dijkstra / Joep van der Pal)

Heeft de Wegenwacht-waterstof-Hyundai zelf ook wel eens pech? (En nog...

Batterij-elektrische auto's zijn geen bijzonderheid meer, waterstofelektrische auto's wel. Eén van de weinige FCEV's in Nederland is een Hyundai iX35...

Oog voor Techniek: Mercedes-Benz GLC F-cell

Oog voor Techniek: Mercedes-Benz GLC F-cell

Vorig najaar toonde Mercedes-Benz het voorseriemodel van de compacte suv GLC in een versie met brandstofcelaandrijving op de IAA-show. De com-binatie...

Ze komen eraan: een reeks nieuwe plug-in hybrids van Mercedes. “Binnenkort uit de gratie”, voorspelt ABN-Amro.

ABN-Amro: "Autobedrijf kom in actie, nu!"

'Technologie in Automotive' heet de sectorupdate van ABN-Amro. We lezen erin dat de zelfrijdende auto eraan komt, dat jongeren zo'n zelfrijder wel...

Geen batterij, maar een brandstofcel heeft de toekomst? Zal daarvoor dan sneller en makkelijker een voldoende dekkend netwerk waterstoftankstations aangelegd worden?

Gaat het grote publiek straks wel aan de batterij-elektrische auto?

Elk jaar houdt economisch en accountants bureau KPMG al 19 jaar lang een online enquête onder leidinggevenden die met de automotive branche te maken...