Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?
Er komen nieuwe koudemiddelen voor airco aan die investeringen in mensen, gereedschap en equipment vragen. AMT vroeg aircoleveranciers wat dat betekent voor het autobedrijf.
Er komen nieuwe koudemiddelen voor airco aan die investeringen in mensen, gereedschap en equipment vragen. AMT vroeg aircoleveranciers wat dat betekent voor het autobedrijf.
Een check op het juiste koudemiddel, de voor het R134a- of R1234yf-koudemiddel geschikte aircoservicemachine aansluiten en enkele instellingen ingeven. Een aircoservice is ogenschijnlijk simpel. Maar let op waarschuwen leveranciers: er wordt veel gerommeld met koudemiddelen. Hoe voorkom je dat het koudemiddel in je servicestation vervuild raakt en daarmee de simpele aircoservicebeurt een onverwacht kostbare?
De meeste Hybrides en EV's vragen om specifieke aandacht als het gaat om aircoservice. Hoe zorg je ervoor dat de POE-oliën van een EV niet niet vermengd raken met de traditionele PAG-oliën?
Wanneer een leek zijn auto naar de garage brengt, gaat hij er vanuit dat deze auto volledig wordt geserviced. Dat is niet zo, want airco-onderhoud hoort bij veel autofabrikanten niet bij de standaard servicebeurten. En dat terwijl het onderhoud van de airco heel belangrijk is. Hoe kun je de klant overtuigen van de noodzaak van een servicebeurt?
Ooit was een schone auto vrij van zand en modder. Daarna kwam de fase dat er uit de uitlaat van een schone auto alleen rozengeur en maneschijn kwam. Sinds een paar maanden is ook dat verleden tijd. Nu is een auto schoon als zijn interieur coronavirusvrij is. "De Texa Air2 San zorgt daarvoor", zegt Explora. Hoe werkt dat?
Als je met een ozon reinigingsapparaat voor de verdamper meteen het hele interieur van de auto virusvrij maakt, biedt dat interessante mogelijkheden in coronatijd. Je kunt medewerkers beschermen en/of klanten. Maar beschermt zo'n reiniger ook echt tegen corona?
Wat betekenen hybride en elektrische auto's voor het airco-onderhoud? Eigenlijk weten dat wel: POE- in plaats van PAG-compressorolie. Natuurlijk weten we ook dat je die twee niet mag mengen. En toch gaat het daar nog wel eens mis? Hoe dat kan? We vragen het Joost Bouwmeister van Waeco-leverancier Dometic.
Het autobedrijf staat voor ingrijpende veranderingen: regelgeving, elektrificatie, autonoom rijden, strengere controle op de typekeuring. Je zou bijna vergeten dat er acht jaar geleden een veelbesproken omwenteling met aircokoudemiddel heeft plaatsgevonden.
Het nieuwe koudemiddel R1234yf is veel duurder dan het oude R134a. Over een paar jaar kan dat omgekeerd zijn. En dan? Kun je een oude installatie retrofitten naar het nieuwe gas? En zo ja, mag dat? Autobedrijf Drielanden schakelde een onderzoeksteam in van… vier scholieren. Ze kwamen tot een verrassend professioneel resultaat.
Als het over aircoservice voor de auto gaat dan gaat het ook over de prijs van koudemiddelen. De prijs van R134a steeg in een jaar tijd van een euro of acht per kilo naar royaal over de veertig euro, terwijl de prijs van R1234yf juist sterk daalt. Nog niet zo lang geleden kostte dat € 180,- per kg, inmiddels nog zo'n € 120. Wat is er aan de hand?