nieuws

Voorkom verzuim: 7 oorzaken, signalen & tips

Ondernemen 1375

Voorkom verzuim: 7 oorzaken, signalen & tips

Een medewerker die langere tijd ziek is kost je niet alleen veel geld, het schopt je planning in de war en je andere medewerkers moeten harder lopen om het werk gedaan te krijgen. Niet alle verzuim is te voorkomen, maar in sommige gevallen wel te beperken. We zetten de zeven belangrijkste oorzaken en signalen van langdurig verzuim, en wat je kan doen, op een rij.

1. Te lang, een te hoge werkdruk

Een te hoge werkdruk is vaak een reden voor ziekteverzuim. Een weekje extra druk zijn is niet zo erg, anders is het als het structureel te druk is. Als werkgever heb je hier invloed op. Zorg ervoor dat je team niet ´verzuipt´ in het werk. Laat je medewerkers geen pauze overslaan, overleg met elkaar hoe jullie al het werk het beste kunnen verdelen en creëer een werksfeer waarin het oké is om aan te geven als werkdruk als te hoog wordt ervaren.

2. Onveilig werken

Een lasklus? Gebruik een laskap. Slijpen? Draag een veiligheidsbril. Werken aan een EV? Draag speciale handschoenen en gebruik speciaal gereedschap. Als je medewerkers niet veilig werken, is de kans op een bedrijfsongeluk groter. Werken volgens veiligheidsvoorschriften is een must. Dit voorkomt ernstige blessures en verwondingen en dus afwezigheid van je medewerker. Als werkgever ben je verplicht om te zorgen voor een veilige werkplek en beschermingsmiddelen, je medewerkers om de veiligheidsvoorschriften volgen en de middelen te dragen. Voorkomen is beter dan genezen.

3. Conflict op de werkvloer

Een conflict op het werk kan de oorzaak zijn van regelmatig kort verzuim of langdurig verzuim. Dat kan gaan om een ruzie, maar ook om structureel pestgedrag.  Plagerijtjes die onschuldig lijken, kunnen meer impact hebben op een medewerker dan het lijkt. Spreek medewerkers aan als plagen pesten dreigt te worden. Zijn bepaalde collega´s heel close? Let erop dat zij anderen niet buiten sluiten. Werk aan een goede werksfeer, organiseer een personeelsuitje, zo maak je van je medewerkers een team.

4. Privéproblemen

Privéproblemen zijn van invloed op je werk en een belangrijke oorzaak van langdurig verzuim. Denk aan een sterfgeval, ziekte van familie of een scheiding. Situaties die  grote impact hebben. Merk je iets aan een medewerker, oogt hij of zij vermoeid, somber of verdrietig? Ga in gesprek, een uitlaatklep op het werk kan wonderen doen. Het werk (tijdelijk) aanpassen aan een privé-situatie kan langdurig uitval voorkomen.

5. Fysieke klachten

Lichamelijke overbelasting door (zwaar) fysiek werk komt veel voor. Afwisseling van werkzaamheden is van belang. Constant dezelfde houding en repeterende werkzaamheden brengen het risico op uitval met zich mee. Denk aan overbelaste spieren, slijtage van gewrichten of (chronische) rugklachten. Voorzie je medewerkers bijvoorbeeld van tilhulpmiddelen. Creëer een werkomgeving waarin het heel normaal is om je lijf te ontzien van overbelasting.

6. Financiële problemen

Schulden zijn van grote invloed op iemands leven en kunnen leiden tot verzuim. Veel mensen durven uit schaamte niet over hun geldproblemen te praten. Heb je een medewerker die regelmatig om een voorschot van zijn loon vraagt? Dat kan een signaal van geldproblemen zijn. Neem je werknemer apart en vraag hem of haar naar de reden van de voorschotten.

7. Minder werkplezier

Als laatste, maar niet de onbelangrijkste: werkplezier. Blije en tevreden werknemers melden zich minder ziek. Als iemand met steeds meer tegenzin naar het werk gaat, dreigt verzuim om de hoek te komen kijken. Heb je een medewerker die opvallend vaak te laat komt, terwijl hij voorheen altijd op tijd was, of ineens ongemotiveerd of ongeïnteresseerd overkomt? Vraag ‘m eens hoe ie in z’n vel zit en wat de reden is van zijn afnemende werkplezier.

Webinar: Help, mijn medewerker is ziek!

Een overvolle werkplaatsplanning: een uitdaging, maar samen met je medewerkers nét te doen. Maar dan meldt één van hen zich ziek…

Verzuim, daar kan je goed ziek van worden. Wat zijn de gevolgen van (langdurig) verzuim? Aan welke regels moet je je houden zodra een medewerker zich ziek meldt? Hoe zorg je er voor dat hij of zij weer zo snel mogelijk op de been is? En het allerbelangrijkste: wat kan je doen om verzuim te voorkomen?

Dit kwam allemaal aan bod in het OOMT-webinar ‘Help, mijn medewerker is ziek!’  ism AMT op 28 oktober jl. De gasten in de studio deelden hun ervaringen en tips. Je kunt het webinar terugkijken via laptop, tablet of mobiel.

Klik hier om het webinar terug te kijken.

 

Reageer op dit artikel