nieuws

Hoe ervaren autotechnici de werkdruk?

Ondernemen 2523

Hoe ervaren autotechnici de werkdruk?
De werkdruk van autotechnici is gemiddeld.

De werkdruk van autotechnici is gemiddeld, zo blijkt uit een onderzoek van het CBS. Van de meest voorkomende beroepen is de werkdruk zoals mensen die zelf ervaren in kaart gebracht. Op een schaal van 1 tot 4 scoren autotechnici 2,4, dat is gelijk aan het gemiddelde van alle beroepen. Toch is het vaak rennen en vliegen in de werkplaats. Hoe ga je om met een hoge werkdruk?

“Koks, artsen, juristen en managers in de zakelijke dienstverlening ervaren in Nederland de hoogste werkdruk. Koks vinden dat ze heel snel moeten werken, terwijl artsen, juristen en managers vooral aangeven dat ze heel veel werk moeten doen”, schrijft het CBS. Onderaan de lijst staan onder meer machinemonteurs, tuinders en kwekers, chauffeurs en beveiligers. Autotechnici staan in het midden van de lijst.

Ups and downs

Op AMT Facebook vroegen we hoe AMT-lezers de werkdruk ervaren. Autotechnici werken door de kloktijden vaak ook onder hoge werkdruk. En bijvoorbeeld tijdens de zomer- en winterbandenwissels is er heel veel werk. Bij Emiel Plomp heeft de werkdruk “Ups-and-downs”, schrijft hij op Facebook. Verschillende lezers twijfelen aan de CBS-cijfers. “Dan zijn ze zeker niet bij ons geweest”, “Wie hebben ze ondervraagd? Degene die in het magazijn zitten zeker” en “Bij ons is het gekkenhuis”, zijn enkele reacties.

Kritischer en minder tijd

Waardoor ervaren sommige autotechnici een hoge werkdruk? Jeffrey Langerak heeft een verklaring: “Klanten zijn kritischer dan vroeger, ze kunnen de auto maar een paar uurtjes missen en willen er vaak op wachten. Dat geeft meer druk omdat je alles in 2 uur moet doen in plaats van in 8 uur.”

Receptionist helpt

Last van een (te) hoge werkdruk? Jan Potze geeft advies: “Werkdruk valt of staat met een goede receptionist. Als die de planning goed voor elkaar heeft en de klachten van de klant goed over weet te brengen heb je de eerste slag gewonnen. De tweede slag is als het magazijn de goede onderdelen levert. Als dan je werkgever ook een beetje menselijk is en niet aan de strop van de importeur hangt is het goed te doen.” Andere AMT-lezers zijn het blijkbaar met hem eens, want zijn bericht krijgt verschillende ‘likes’.

Webinar: Help, mij medewerker is ziek!

Een overvolle werkplaatsplanning: een uitdaging, maar samen met je medewerkers nét te doen. Maar dan meldt één van hen zich ziek…

Verzuim, daar kan je goed ziek van worden. Wat zijn de gevolgen van (langdurig) verzuim? Aan welke regels moet je je houden zodra een medewerker zich ziek meldt? Hoe zorg je er voor dat hij of zij weer zo snel mogelijk op de been is? En het allerbelangrijkste: wat kan je doen om verzuim te voorkomen?

Dat komt aan bod in het OOMT-webinar ‘Help, mijn medewerker is ziek!’  ism AMT op 28 oktober as om 19.30 uur. Je kan het webinar live volgen via laptop, tablet of mobiel. De gasten in de studio delen hun ervaringen en tips.

Heb je vragen of wil je meepraten? Dan kan, de uitzending is interactief en de gasten geven live antwoord op vragen die ingestuurd worden. Zo helpen we je direct bij verzuim vraagstukken.

Klik hier om je voor het webinar aan te melden.

 

Reageer op dit artikel