nieuws

Garageformules: “Zó helpen wij de werkplaats richting de toekomst”

Ondernemen 4343

Garageformules: “Zó helpen wij de werkplaats richting de toekomst”
“De grootste uitdaging voor de after market is diensten op een gelijkwaardig niveau aan klanten aan te bieden als de fabrikant.”

De werkplaats verandert ingrijpend. De connected car, remote diagnostics, OBD-dongels en ADAS vragen om investeringen in apparatuur, kennis en marketing. Hoe kijken werkplaatsformules daar tegenaan? Hoe ondersteunen zij autobedrijven en hoe gaat de markt met veranderingen om? AMT Ondernemen vraagt het aan GroupAuto, PartsPoint, Vakgarage en Quality Garage.

Nieuwe auto’s komen ‘connected’ met de fabrikant de band af rollen. Op afstand wordt de technische status van de auto bijgehouden.

Bij gebreken of naderend onderhoud krijgt de eigenaar een seintje én het adres van de dichtstbijzijnde dealer door.

Kan het universeel bedrijf ‘de verbinding verbreken’ en de auto naar zíjn werkplaats krijgen? En hoe dan?

De vraag naar de connected car is het grootst onder fleetowners en leasemaatschappijen. Groupauto heeft in samenwerking met die partijen 100 voertuigen aan hun dongel gekoppeld. Wagenparkbeheerders zijn al overtuigd, bestuurders hebben daar langer voor nodig.

Eigen dongel

GroupAuto heeft voor zijn aangesloten concepten (AutoExcellent en CarXpert) een eigen telematica-oplossing ontwikkeld.

Freek Blextoon, directeur GroupAuto: “Op dit moment zitten we midden in een pilot met onze eigen G-connect OBD-dongel. De vraag om telematica is momenteel het grootst vanuit de zakelijke markt.

Laat in actie

GroupAuto ziet grote verschillen in de investeringsbereidheid bij autobedrijven.

“Driekwart komt pas in actie als het nodig is. Dat is naïef. Als een auto in de werkplaats staat en het lukt niet om die uit te lezen, loop je het risico dat de klant niet meer terug komt.”

Met het TECH360 concept ondersteunt PartsPoint de werkplaats van hun deelnemers. Met behulp van een technische helpdesk én door middel van trainingen.

Samen verantwoordelijk

PartsPoint (CarProf, Autovakmeester, Autoservice Totaal) ziet de connected car als een bedreiging, maar ook als kans.

Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van universele bedrijven om te investeren in een zo hoog mogelijk kennisniveau”, zegt Arjen Hueskens van PartsPoint.

Klantvoordeel

Het Belgische werkplaatsconcept Quality Garage ziet de connected car ook als kans: “Heeft de klant voordeel bij een connected car? Kunnen wij dat voordeel geven?

Wij denken van wel. Daarom hebben wij onze eigen Q-Connect dongel laten ontwikkelen”, zegt directeur Jeroen Vertongen.

Europese rol

Vishal Durgaram

Vishal Durgaram van Vakgarage kijkt anders tegen een dongel aan: “Wij merken dat het onderwerp bij onze franchisenemers leeft. In de praktijk blijkt het lastig om particuliere klanten enthousiast te maken voor telematica-oplossingen.”

Hoe krijg je grip op de auto en eigenaar als een af-fabriek connected car bij jou in de onafhankelijke werkplaats komt?

“Daar ligt een Europese rol voor brancheorganisaties, consumentenorganisaties, grossiersorganisaties en de overheid. Uiteraard zijn we daar zelf ook bij betrokken.”

Lees alle interviews

 

Reageer op dit artikel