nieuws

Waarom stagneert de auto-nieuwverkoop?

Ondernemen 3144

Waarom stagneert de auto-nieuwverkoop?
Kan haast geen toeval zijn, zou je zeggen: sinds Opel in de PSA groep zit gaan ze weer goed. Tweede grootste in de verkoopstatistiek, met deze nieuwe Corsa en een herziene Astra op komst.

Alsof het nog niet genoeg teleurstelt dat de autoverkoop in het eerste halfjaar van 2019 gevoelig daalde, ook nog dit: een keiharde reden waarom dit is kunnen we niet geven. Ligt het aan de aarzelende economische ontwikkeling? Of kunnen we weer wijzen naar overheidsregels die kopers afschrikken? En zien we binnenkort kans op verbetering?

Gingen er vorig jaar iets meer dan 440.000 nieuwe auto’s uit, tegen de prognoses in lijkt datzelfde in 2019 niet meer haalbaar. Hoewel de markt vorig jaar groeide viel het eigenlijk al ietsje tegen. De verwachting (van RAI/Bovag) voor 2018 was 8 % groei tegenover het slechte 2017.

Het werd wat minder, 7,1 %. Met het vooruitzicht dat 2019 geen noemenswaardige groei of krimp ging brengen. Maar nu zijn de verwachtingen toch bijgesteld van 440.000 als jaartotaal naar 415.000. Ofwel een kleine 6 % krimp, denkt kennisbureau Aumacon.

RAI en Bovag hameren op correctie van BPM tarieven

Een jaar neergang

Nog even naar vorig jaar terugkijken. Hoe was het ook weer? Eerste halfjaar goeie handel, zodra het WLTP-test spook opdook vanaf de zomer krimp. Want de nieuwe WLTP test leidde toch wel tot hogere gemeten CO2-uitstoot, dus bij ons meer BPM afrekenen.

Zoals altijd, als meer belasting betalen aanstaande is worden net daarvoor massaal auto’s ingekocht. In augustus 2018 een recordaantal registraties. Opnieuw in december, want verandering in bijtelling op elektrische auto’s per 1-1-2019. Dus gauw nog een elektromobiel van meer dan € 50.000 zakelijk aanschaffen, en 4 % mogen bijtellen over het volle aanschafbedrag.
Afgezien daarvan blijkt dat de nieuwverkoop al een jaar lang in neergaande lijn zit. Als oorzaak wijzen RAI en Bovag naar WLTP-test en daardoor hogere BPM. De regering heeft geen zin dit ‘onbedoeld’ effect bij de invoering van WLTP (per 1 september) te corrigeren. Er komt tot en met mei zelfs vier miljoen meer BPM binnen, ondanks lagere nieuwverkopen, becijfert de RAI Vereniging.

(tekst gaat verder onder de foto)

Hogere CO2 uitstoot berekend uit de WLTP test, dus hogere BPM, dus lagere verkopen. Met deze redenatie lobbyen RAI Vereniging en Bovag bij de regering om een aanpassing in de BPM.

Zakelijk autobezit groeit

Nu zijn RAI/Bovag al lang principieel tegen de BPM, internationaal een wangedrocht. Overigens stokt ook internationaal de autoverkoop, ACEA stelde voor de EU de marktprognose voor dit jaar net bij van +1 naar -1 %. Het helpt natuurlijk niet, duurder auto’s door meer BPM. Meestal heeft zo’n prijsstijging maar kort een duidelijk negatief effect. Net als bij stijgende brandstofprijs blijven we toch rijden. Maar bij nieuwe auto’s dan wel steeds meer zakelijk.

We zien in analyses dat nu weer meer dan de helft van de nieuwverkopen zakelijk is. De particulier kan of wil niet meer, dan wel wijkt hij uit naar tweedehands. Voor de occasionmarkt wordt nu een recordjaar verwacht.

De zakelijke verkoop groeit met name door private lease, zeggen marktexperts. Om jongere auto’s in je werkplaats te krijgen wordt het voor onafhankelijke autobedrijven steeds belangrijker een vinger achter de markt voor onderhoud aan wagenparken te krijgen.

Economie en autoverkoop lopen meestal gelijk, ook nu

Elektro-strijd Jaguar-Tesla

Over het eerste halfjaar van 2019 staat de verkoopteller op -10,5 %, waarbij het resultaat in juni naadloos aansloot. Alleen mei was niet slechter dan dezelfde maand van 2018. Heel beroerd ging het in januari en februari, maart/april/mei leek langzaam herstel te tonen, juni toch niet.

Politiek correct wordt wel gejuicht over de opkomst van elektrisch rijden. In 2018 driemaal meer puur elektrische auto’s dan het jaar ervoor, dit jaar tot heden nog eens dubbel zoveel. Lijkt opmerkelijk, als december 2018 nou net een enorme golf elektro-verkopen bracht. Enerzijds door het bijtelling effect, anderzijds omdat de Jaguar i-Pace loskwam. Jaguar als meestverkochte merk, Tesla als tweede! En toch in 2019 nog meer elektro-auto’s?

Jaguars en Tesla’s werden in januari vrijwel niet meer verkocht. Maar toen kwam in mei de Tesla Model 3 beschikbaar. Jarenlang opgestapelde orders kunnen uitgeleverd worden. In juni werden zelfs 6240 Tesla’s geregistreerd, vrijwel uitsluitend Model 3. Net als bij de 3660 Tesla’s in mei. Jaguar staat tot en met juni juist op 38 % minder verkoop tegenover 2018, met de i-Pace nog als best verkochte model, 111 stuks dit jaar.

Vorig jaar in zes maanden 7945 pure elektro-auto’s, dit jaar al 17.266, juicht RAI/Bovag. Waarin dus vrijwel 10.000 Tesla’s 3. Iets te vroeg gejuicht misschien, dat de elektro-verkoop nu echt op hoge snelheid blijft?

(tekst gaat verder onder de foto)

Elektro-auto verkoop al op full speed? Zoals dit BMW 5-serie experiment met drie vijfde-generatie (naar eigen zegge techniek uit de Formule-E) elektromotoren, goed voor ruim 530 kW en ‘ruim binnen drie seconden’ naar 100 km/h.

Nog lachende gezichten?

Toegegeven, mede door de i3 is BMW een van de weinige merken die de verkoop niet ziet dalen maar stijgen. Zij het nog meer op het conto van de nieuwe 3-serie. Renault of Nissan daarentegen scoren niet geweldig dankzij volop leverbare en vernieuwde elektrische modellen. Het gaat Renault juist serieus slecht.

Goed gaat het verder nog bij Honda, Mercedes en Volvo, die winnen verkopen. Tja, nieuwe modellen, scoort altijd. Honda CR-V, Mercedes A, Volvo XC40 en V60.

Geen verkoopwinst bij Opel, maar ze zijn wel overtuigend naar de tweede plaats in de merken-top-tien opgeklommen. Zal toch minstens een glimlachje opleveren. Waar Renault net niet meer de vijfde plaats haalt, die is voor Kia. Met miniem verschil, dat wel. Vijftien auto’s meer verkocht dan Renault. Dat de hete adem van Toyota voelt, op 192 minder verkoop dan Renault.

Wordt nog spannend. Wat Renault mist is het aanzienlijk succes van de Clio en Captur, de nieuwe komen eraan en de oude lopen dit jaar al niet meer. Maar Toyota kan met de Corolla in plaats van de Auris ook nog een tussensprint maken. Kia moet vrezen voor zijn vijfde plaats.

(tekst gaat verder onder de foto)

Kia doet het goed met de niet zo dure elektro-Niro. Deze Xceed ‘urban crossover’ komt er nu aan, maar komt pas later ook als plug-in hybride. Er wordt geen puur elektro versie genoemd.

Vooruitzicht niet goed

In grote lijnen kunnen de verwachtingen voor de nieuwverkoop niet hoog zijn. Het is al vaak gezegd, de ontwikkeling van algehele economie en autoverkoop lopen doorgaans parallel. Dat is ook wat we nu zien. De economische groei vertraagde al, en valt zelfs als dat meegerekend is nog tegen.

Net als de autoverkoop. De regering zegt zelf al dat huishoudens te weinig merken van verbeterde bedrijfswinsten. En zie, de particuliere koper blijft weg, zakelijke inzet van auto’s gaat nog heel niet slecht.

Misschien krijgen we toch nog een kleine opleving in de verkoop, waarvan je niet blij kan worden. Namelijk als het kabinetsplan doorgaat om al volgend jaar de bijtelling voor elektrische auto’s weer ongunstiger te maken, voorstel voor de klimaatwet. Dus dan wat extra elektroverkoop in december. Vrolijk ga je van de nieuwverkoop binnen afzienbare tijd (reken daar 2020 bij mee) niet meer worden.

Reageer op dit artikel