nieuws

Nieuwe School voor Autotechniek: topopleiding MBO niveau 3 en 4

Ondernemen 1293

Nieuwe School voor Autotechniek: topopleiding MBO niveau 3 en 4
Ondertekening samenwerkingsovereenkomst Innovam en GoFlex.

In september gaat de ‘Nieuwe School voor Autotechniek’ in Nieuwegein als pilot van start. De opleiding wordt neergezet als topopleiding en moet inspelen op de vraag naar autotechnici die snel inzetbaar zijn en met de nieuwste technieken kunnen werken.

De nieuwe opleiding is opgezet door ROC Midden Nederland in samenwerking met Innovam en Goflex, aanbieder van werk-leertrajecten . De proef met deze nieuwe opleiding start met ten minste twaalf leerlingen.

HBO te theoretisch, MBO-kennis te oud

Een nieuwe opleiding, daar willen we meer van weten en bellen we met Sjef ten Berge van Goflex. Hij licht toe wat dit opleidingstraject bijzonder maakt. “HBO is voor veel gemotiveerde leerlingen te theoretisch, terwijl wij zien dat het MBO nadrukkelijk is toegespitst op de huidige techniek die er zo nu en dan niet meer toe doet. Wij mikken op de praktische technicus die het qua opleiding verder schopt dan basis mbo-leerling.”

Diagnose belangrijk

Tijdens de opleiding is het stellen van een goede diagnose heel belangrijk. De vraag daarvoor komt bij autobedrijven vandaan. Die zoeken technici die meer kunnen dan banden wisselen en bougies vervangen. “Autotechnici hebben steeds meer diagnostische kennis nodig. En denk ook aan bijvoorbeeld het kalibreren van ADAS-systemen. Veel scholen bieden deze verdieping niet, terwijl leerlingen het wel willen. Met deze opleiding willen wij juist studenten aanspreken die zich hierin willen ontwikkelen.”

Anders dan anders

Het eerste schooljaar bestaat uit 36 lesdagen. Deze worden gegeven in blokken van drie of vier dagen, op locatie bij Innovam in Nieuwegein. “Wij pakken dat anders aan dan gebruikelijk is bij een ROC. Daar ga je normaal gesproken een dag naar school terwijl je vier dagen werkt. Bij ons kun je je helemaal focussen op de werkweek en tijdens de lesblokken juist op de studie. GoFlex verzorgt trouwens niet alleen de opleidingen in Nieuwegein, maar ook de overnachtingen. De studenten vormen dus echt een club, een team.”

Beginnen met bootcamp

De opleiding begint met een bootcamp van twee weken. In deze tijd leren studenten de basis van de (auto)techniek en de eerste praktische vaardigheden. Herme Bruin, directeur van Innovam, vertelt: “Autobedrijven zijn allemaal op zoek naar technisch personeel. Met deze opleiding willen we een bijdrage leveren om dat personeelstekort terug te dringen. Maar misschien nog wel belangrijker is dat we de kwaliteit en daarmee de inzetbaarheid van leerlingen naar een hoger niveau willen brengen.”

Direct in dienst

De studenten komen direct in dienst bij Goflex. Via Goflex worden de studenten bij een autobedrijf geplaatst. Nadat ze de opleiding hebben afgerond kunnen zij hun loopbaan bij het stagebedrijf voortzetten. Klinkt aantrekkelijk, maar is er ook een catch? “De student krijgt salaris en betaalt niet voor zijn studie, maar het autobedrijf waarbij hij het traject doorloopt wel. Na afloop van de opleiding resteert een studieschuld waarmee het bedrijf de werknemer aan zich kan binden. Als er bijvoorbeeld omstandigheden spelen in de privésfeer van de medewerker hoeft deze zich niet druk te maken om de schuld.”

Hoge lat

Niet iedereen kan zomaar aan het opleidingstraject kan beginnen. “We hebben een online assessment, de TalentPitch, waarmee we vooral selecteren op houding en gedrag. Is iemand geselecteerd, dan coachen en begeleiden we de studenten intensief. Dat doen we in nauwe samenwerking met de bedrijven. Presteert iemand goed, dan kan hij tot 12 procent bonus verdienen,” voegt Sjef toe.

Past in de samenwerking

Directeur van het Automotive College van ROC Midden Nederland, Ruud van Diemen, ziet wel wat in de samenwerking. “Dit nieuwe initiatief past in de intensieve samenwerking die we al met Innovam hebben. Goflex bestaat inmiddels al twaalf jaar, maar is een nieuwe speler in de automotive markt, die graag ziet dat zijn studenten op één locatie in Nederland dezelfde hoogwaardige opleiding krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat wij dat samen met Innovam gaan waarmaken.”

Wat als de pilot mislukt?

Het project start in september als pilot. Dan luidt de vraag natuurlijk: wat als het níet lukt? Dat vragen we aan Sjef. “De studenten die hiervoor tekenen staan onder contract bij Goflex. Wij verplichten ons dan ook om hen over de streep te krijgen. De titel pilot maakt het vooral mogelijk om nieuwe, specialistische technieken die nu op de markt komen uit te testen. Wat hoort wel bij de opleiding, wat kunnen we beter skippen?” Zoals het lijkt hoeven de studenten zich dus geen zorgen te maken.

 

Reageer op dit artikel