nieuws

Volvo Car Gent krijgt batterijfabriek

Ondernemen 1277

Volvo Car Gent krijgt batterijfabriek
Bij Volvo Gent worden nu al batterijen ingebouwd bij de hybride versies van de XC40. De nieuwe plant moet de productie gaan opschroeven tot 180.000 EV's.

Rond 2025 zal 50 procent van alle geproduceerde Volvo’s een EV zijn. Volvo Car Gent speelt daarin een cruciale rol. Tegen het einde van dit jaar heeft de Gentse vestiging een eigen productieafdeling voor lithium-ion batterijen.

Martina Buchhauser, director procurement bij Volvo: “Wij zijn gestopt met de ontwikkeling van dieselmotoren. Vanaf nu staat alles in het teken van een ver doorgedreven elektrificatie van onze producten met de lancering van zowel hybride als volledig elektrische voertuigen.”

Hybride en elektrische XC40

Nu al bouwt Volvo Car Gent op jaarbasis ruim 100.000 exemplaren van de succesvolle XC40. De productie wordt stapsgewijs opgevoerd naar uiteindelijk 180.000 voertuigen per jaar. Als aanvulling op de bestaande uitvoeringen wordt van de XC40 eerst een plug-inhybride op de markt gebracht. In 2020 volgt een volledig elektrische versie. Net als de auto’s met verbrandingsmotor worden de geëlektrificeerde uitvoeringen in Gent gebouwd.

Primeur voor Gent

Volvo Car Gent is de eerste Volvo-fabriek die een eigen fabriek voor de de assemblage van batterijpacks met hoogspanning krijgt. Eind verleden jaar is gestart met de bouw van deze nieuwe fabriek en eind 2019 moet die operationeel zijn.

De totale oppervlakte bedraagt 5000 m2 en tussen de batterijfabriek en de auto-assemblage afdeling komt een conveyorsysteem waardoor de manipulatie van de batterijen tot een minimum wordt beperkt. Dat verlicht het werk en bevordert ook de veiligheid, want de batterijen die gepland zijn voor de productie hebben 400V.

De batterijen bestaan uit 27 modules, verdeeld over twee lagen. De uiteindelijk productie zal tien werkstations hebben waar ‘handwerk’ wordt verricht en vier robotstations.

Voor de montage in de auto ondergaat elk batterij zes testen: tweemaal wordt de spanning gemeten en er zijn vier lektesten.

Opleiden

Stefan Fesser, plant manager van Volvo Car Gent: “De nieuwe batterijfabriek is niet alleen logistieke en productie-uitdaging. De mensen die in de batterijafdeling werken en batterij zullen monteren, moeten speciaal opgeleid worden om veilig en met kennis van zaken met hoogspanning te kunnen omgaan.”

Meer dan Volvo

De elektrificatie zet door in de hele Geely Group waar de Zweedse fabrikant deel van uitmaakt. Zo zal het nieuwe merk Polestar uitsluitend EV’s produceren. Hoewel Stefan Fesser dit niet kan of wil bevestigen, is het niet uitgesloten dat de batterijen die in Gent gebouwd worden, ook een toepassing zullen kennen in andere producten van de Geely Group. Polestar, maar ook aan LTC (London Taxi Company) en Lotus.

De batterijcellen die in Gent worden gebruikt, worden geleverd door het Koreaanse LG Chem en het Chinese CATL.

Volvo Car Gent krijgt de wereldwijde primeur, binnenkort verschijnen ook dezelfde productie-afdelingen in China en de VS.

Reageer op dit artikel