nieuws

Marktdatarapport: Wat vinden auto-ondernemers van het overheidsbeleid?

Ondernemen 1321

Is de elektrische auto een bedreiging of ook een kans? Wat kun je verdienen aan private lease-auto’s en waar vind je technisch personeel? En wat zou de overheid beter kunnen doen? Marktdata vroeg merkdealers, universele en schadeherstelbedrijven en fastfitters het hemd van het lijf met als resultaat een eindrapport dat veel inzicht biedt.

Marktdatarapport: Wat vinden auto-ondernemers van het overheidsbeleid?
50 pagina's. Het is even doorbijten, maar het rapport bevat ook beslist belangrijke info. Downloaden!

Hoe ziet de branchestructuur er uit? Wat is het inkoopgedrag van ondernemers? Nog altijd gaan veel bestellingen telefonisch, maar een bestelsysteem / intranet is samen met e-mail een goede tweede. Bij leveranciers van automaterialen komen natuurlijk bekende namen voorbij. Van Brezan tot Rijsbergen en van WM tot PSA retail. Hoe zij scoorden tot elkaar en de vele anderen? Dat vind je natuurlijk in het rapport.

Waren halen we de equipment vandaan?

Ook interessant zijn de genoemde leveranciers van werkplaatsinrichting en gereedschap. Opvallend: Veel ondernemers kloppen vooral aan bij de vaste grossier voor advies omtrent nieuwe equipment. En wat zeker meespeelt zijn kernpunten als snelle levering, de levertijd in het algemeen maar ook het nakomen van afspraken, inkoopprijs en retourregeling.

En de informatie?

Voor het bijhouden van vakkennis, informatie over producten en leveranciers is er natuurlijk een groot aanbod. Een ruime meerderheid geeft volgens het rapport de voorkeur aan vakbladen, met kort erachter cursussen en trainingen, open dagen en vakbeurzen. Aangevuld met zoekmachines, mond-tot-mond reclame en diverse digitale oplossingen tot social media aan toe.

Verwacht banenverlies garages

Doordat elektrische auto’s minder onderhoud nodig hebben, zal de werkgelegenheid in garages afnemen bleek uit diverse eerdere onderzoeken van TNO. In totaal verwacht TNO dat in deze sector 6000 tot 11.000 voltijdsbanen verloren gaan. Er wordt uitgegaan van 60 procent minder onderhoudsbehoefte voor elektrische auto’s.

Ondernemers zien dat anders, lezen we in het Marktdata-rapport. 72 procent van de ondernemers verwacht een stijging van de omzet in 2019. Slechts 7 procent van de autobedrijven voorziet in 2019 een omzetdaling.

Kansen bij EV en hybride-auto’s

Marktdata.nl vroeg garagehouders met werkplaats ook naar de kansen en bedreigingen die ze zien voor hun bedrijf. Diverse autobedrijven zien marktkansen op het gebied van elektrische en hybride auto’s. Daarnaast geven veel ondernemers aan dat een goed onderscheidend vermogen cruciaal is. Daarbij geniet kleinschaligheid de voorkeur omdat men dan betere persoonlijke service kan bieden aan de klant. Diverse ondernemers zien tevens marktkansen in de groeiende markt van private lease. Tot slot zien veel autobedrijven zich genoodzaakt mee te gaan met de technologische ontwikkelingen op het gebied van diagnosewerk, waarin veel ondernemers kansen zien.

Maar ook bedreigingen

Terwijl een deel van de ondernemers kansen ziet op het gebied van elektrische en hybride auto’s, ziet een zeker zo groot deel van de ondernemers hierin een bedreiging. Elektrische en hybride auto’s hebben namelijk minder onderhoud nodig en slijten/verbruiken minder. Denk aan het ontbreken van motorolie, bougies, filters, riemen en andere onderdelen.

Goede medewerkers!

Daarnaast is er een tekort aan goed geschoold personeel en zijn de veranderingen op het gebied van techniek en regelgeving nauwelijks bij te benen. Voor wat betreft private lease vinden garagehouders de marges wel erg klein. Daarnaast ervaren ze veel onzekerheid over het overheidsbeleid, zoals rekening rijden, milieu, veiligheid, wegenbelasting en BPM. Volgens enkele respondenten wisselt het overheidsbeleid veel te vaak. Minder veranderingen en aanpassingen zouden voor meer rust en stabiliteit zorgen in de sector.

Best een beetje trots

*klik op de grafiek voor een groter formaat

Het Marktdata Automotive branche 2019-rapport biedt interessante inzichten in het doen en laten van ondernemers van autobedrijven én in gebruik van diensten. Best een beetje trots zijn we dan wel op het resultaat dat AMT (nog altijd) het meest gewaardeerde vakblad is met 86% bereik. Oh, en ook online en in de nieuwsbrieven mogen we de eerste plek behalen als het gaat om de waardering van automotive professionals ten opzichte van onze concullega’s.

Dank je wel!

Download het Marketingrapport

Vormen autobedrijven met werkplaats jouw doelgroep of ben je op een andere wijze gerelateerd aan de autobranche dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader. Het onderzoeksrapport telt 50 pagina’s op A4-formaat en is in kleurendruk uitgevoerd. Het rapport is Nederlandstalig. Meer informatie over het Marketingrapport Automotive branche 2019 vind je op www.marktdata.nl.

 

Reageer op dit artikel