nieuws

Onderhoudsinterval naar 100.000 kilometer?

Ondernemen 5648

Hoe ziet de werkplaats er uit in 2040? Hoe snel groeit het marktaandeel van de elektrische auto? Niemand kan de toekomst voorspellen, maar tijdens AMT Live in Gorinchem deden Erik van ’t Hof en Bram Wolf een goed onderbouwde poging.

Onderhoudsinterval naar 100.000 kilometer?
De nieuwste auto's zijn al verbonden met fabrikant en dealer die op afstand de status van auto kunnen bijhouden. Is de volgende stap diagnose en APK uitgevoerd door de auto zelf?

Even terug in de tijd. Rond het jaar 2000 stonden veel autobedrijven voor lastige keuzes. Kopen we een diagnosetester en een aircoservicemachine of wachten we totdat het werkaanbod groot genoeg is? Inmiddels is het bijna twintig jaar later. De meeste werkplaatsen hebben meerdere diagnosetesters, airco-equipment en de vakkennis om er mee te werken. Maar hoe ziet de werkplaats er over nog eens twintig jaar uit?

In het onderzoek ‘Werkplaats van de Toekomst’ schetsen BOVAG, Innovam, OOMT en RAI Vereniging vier toekomstscenario’s. Tijdens AMT Live op AutoProf 2019 bespraken Erik van ’t Hof en Bram Wolf van Stichting Mobiliteitsleren de effecten op de werkplaats.

‘De werkplaats gaat ingrijpend veranderen. Dat is een feit.’

Bram Wolf van St. Mobiliteitsleren

Wakker worden!

Dat het onderwerp ‘werkplaats van de toekomst’ bij autobedrijven leeft, blijkt uit de overvolle kennisdome. Zelfs de sta-ruimte is vol. Bram Wolf trapt af met een ongemakkelijke boodschap: voor de autobranche is het onderzoek een echte wake-up call.

“De werkplaats gaat ingrijpend veranderen. Dat is een feit. Het enige wat niemand precies kan voorspellen, is de snelheid waarmee dat gebeurt.” De elektrische auto drukt een stempel op werkplaatsen door alle lagen van de autobranche. Van dealerbedrijf tot onafhankelijk autobedrijf.

Geen toekomst, maar realiteit. Moderne auto’s zijn uitgerust met diverse radarsystemen die (semi) autonome functies ondersteunen.

Het onderzoek tekent vier scenario’s voor 2040. In alle vier de toekomstvoorspellingen spelen elektrische voertuigen een hoofdrol. Wolf maakt een vergelijking met de e-bike. “Tien jaar geleden had niemand er een. Nu is het een van de best verkochte fietsen. Met elektrische auto’s kan het net zo snel gaan.”

Tot 50% minder marge

Op dit moment is het marktaandeel van elektrische auto’s klein. Volgens het meest realistische scenario in het onderzoek, groeit het marktaandeel van ev’s naar 18% in 2030. Dat is al over tien jaar. Als mensen elektrisch rijden omarmen, kan het aandeel groter zijn. Maar ook kleiner als de acceptatie tegenvalt. Hoe groot het marktaandeel ook zal zijn, werkplaatsen gaan de gevolgen van elektrisch rijden voelen.

Een elektrische auto heeft gemiddeld 50% minder onderhoudsuren nodig dan een auto met een verbrandingsmotor. De onderhoudsbehoefte aan de motor is zelfs 75% lager. Alleen onderdelen zoals banden, remmen en het koelsysteem hebben bij een EV ‘gewoon’ onderhoud nodig.

Stap voor stap worden voertuigen ‘slimmer’. De nieuwe Ford Focus is o.a. uitgerust met Post Impact Braking. Het voertuig zorgt ervoor dat je ná een aanrijding het voertuig zo snel mogelijk onder controle hebt en niet op de verkeerde weghelft terechtkomt bijvoorbeeld.

Verder in de toekomst kijken maakt de situatie niet beter. Bij een ev-marktaandeel van 25% in 2040 lopen autobedrijven 40% marge mis. Groeit het marktaandeel naar 75% in 2040 dan daalt de marge zelfs met 50%.

Nadenken over investeringen

Een andere verwachting uit het onderzoek is een afname van het aantal reparaties. Kapotte onderdelen aan elektrische auto’s worden vaker vervangen en minder vaak gerepareerd.

Bram Wolf: “Ondernemers moeten goed nadenken over investeringen in de werkplaats. Welke equipment en vakkennis heb ik nodig voor EV’s? Heb ik de juiste mensen in mijn team om EV-techniek op te pakken? Ga ik oude equipment voor auto’s met een verbrandingsmotor vervangen en wat koop ik ervoor terug? Emissie-apparatuur heb je niet meer nodig als je aan elektrische voertuigen werkt.” De invloed van EV’s op de werkplaatsomzet verschilt per regio.

‘Samenwerken met andere bedrijven is logisch, maar gebeurt nog weinig.’

Bram Wolf van St. Mobiliteitsleren

Naar verwachting kiezen stadsbewoners sneller voor elektrisch rijden dan mensen in het buitengebied. Een tip van Wolf: “Kijk goed naar jouw regio, ken je lokale markt en ken je klanten. Hoeveel EV’s rijden er in de buurt rond, hoeveel klanten vragen ernaar?”

Nog een goed advies: doe grote investeringen niet alleen. “Je hoeft niet meteen zelf te investeren in dure equipment. Je kan de kosten ook delen. Samenwerken met andere bedrijven is logisch, maar gebeurt nog weinig.”

AMT Future Talk: Vandaag werken aan je bedrijf van overmorgen

Het gonst in de branche: “De nieuwe mobiliteit komt er aan!” Techniek, onderhoud én autobezit veranderen en vragen om een andere kijk op je bedrijf. In Silicon Valley, in de VS, wordt gesleuteld aan de toekomst van mobiliteit, en die komt snel. Jeroen Vertongen,  automotive futuroloog, autotechniekfreak en eigenaar van Sergoyne Diagnostics, ging op ontdekkingsreis in Sillicon Valley om met eigen ogen de vooruitgang te bekijken. Hij deelt zijn ervaring tijdens AMT Future Talk op 26 maart aanstaande. Hij schetst je een realistisch beeld over hoe dit onze sector gaat beïnvloeden.

Jeroen: ”Mijn conclusie na Silicon Valley? De toekomst kan twee dingen met je doen. Of je raakt in paniek, of alle mist in je hoofd klaart op en je bent in staat te focussen op deze toekomst en je bedrijf te transformeren. Dankzij mijn ervaring in de VS zit mijn hoofd vol ideeën, en maken wij ons vandaag klaar voor the day after tomorrow.”

Tijdens de Future Talk zal ook Betsie Brink van OOMT vertellen over het onderzoek dat zij in samenwerking met Bovag, Rai en Innovam hebben gedaan. Een avond gericht op morgen, wat is feit en wat is fictie? Welke technieken en diensten gaan impact hebben? En hoe pas je dat overmorgen in je bedrijf toe? Meer informatie of inschrijven? Dat kan via: futuretalk.amt.nl.

 

Zelfdiagnose

Halverwege de presentatie neemt Erik van ’t Hof het stokje over. Andere grote ontwikkelingen die de werkplaats gaat voelen, zijn diagnose en onderhoud op afstand (‘over the air’ of OTA).

“De impact van OTA is mogelijk nog groter dan de impact van de elektrische auto. In 2040 hebben de meeste nieuwe auto’s een zeer geavanceerd zelfdiagnosesysteem en is draadloos met de fabrikant verbonden. De auto neemt een groot deel van het werk van de werkplaats over. Een autotechnicus komt er pas bij als de auto het zelf niet kan oplossen.”

In Silicon Valley kom je ze dagelijks tegen: 100 % autonoom rijdende auto’s, EV’s natuurlijk.

Volgens Van ’t Hof ontstaan straks speciale regionale diagnosecentra waar diagnosetechnici de hele dag niets anders doen dan complexe storingdiagnose. “Ter vergelijking: op dit moment besteden diagnosetechnici gemiddeld 8% van hun tijd aan diagnose.”

OTA betekent dat auto’s geen vaste onderhoudsintervallen meer nodig hebben. “Mogelijk heeft een nieuwe auto in 2040 een onderhoudsinterval van 100.000 kilometer.”

‘Draadloze diagnose en software-updates bieden ook kansen.’

Erik van ’t Hof van St. Mobiliteitsleren

Geen APK meer?

Een auto die zichzelf controleert, heeft niet langer een periodieke APK nodig. Mogelijk staan auto’s in de toekomst permanent in verbinding met de RDW, vertelt Van ’t Hof, en krijgt de bestuurder een waarschuwing als een van de onderdelen niet aan de apk-eisen voldoet. En zoals iedereen weet, betekent minder (of geen) apk’s automatisch minder werkplaatsdoorgangen en minder werk. Draadloze diagnose en software-updates bieden ook kansen. Werkplaatsen kunnen via dezelfde OTA-verbinding contact leggen met de klant en een afspraak maken voor onderhoud.

Bedreigende afkortingen

Kan jij al camera’s kalibreren in je werkplaats? Dit is al een belangrijke stap die je kan nemen richting de toekomst.

Naast de EV en OTA zijn er meer afkortingen die een stempel drukken op toekomst van de werkplaats. Van ’t Hof noemt hier ADAS, oftewel advanced driver assistance systems. Auto’s bevatten steeds meer sensoren en elektronica die aanrijdingen vermijden. En dan is er ook nog MaaS, mobility as a service, een verzamelnaam voor deelauto’s en private lease.

Mensen zullen in de toekomst minder auto’s kopen en vaker betalen voor gebruik in plaats van bezit. Deze trend heeft minder invloed op het werkaanbod. Kopen, leasen, huren of abonneren – hoe je ook voor de auto betaalt, de auto heeft gewoon onderhoud nodig. Alleen de eigenaar verandert. Wolf en Van ’t Hof sluiten af met een positieve boodschap.

Niemand weet hoe de werkplaats er in 2040 uit ziet. Als je nú nadenkt over de toekomst en in actie komt, maak je een goede kans om aan het werk te blijven.

Reageer op dit artikel