nieuws

Lightyear Wint Automotive Innovation Award

Ondernemen 1088

Lightyear Wint Automotive Innovation Award
Lightyear mocht twee prijzen in ontvangst nemen uit handen van Jan Peter Balkenende. Zowel de Challenging Concepts als Publieksprijs ging naar het jonge bedrijf.

Zonne-autofabrikant Lightyear heeft zowel de ‘Challenging Concepts’ als de speciale publieksprijs gewonnen tijdens de Automotive Innovation Awards 2019. De prestigieuze prijs werd uitgereikt door oud-premier Jan Peter Balkenende aan de beste Nederlandse innovaties op het gebied van mobiliteit. Andere winnaars waren Punch Powertrain met DT2 en interactieve informatieplatform TLEX van Monotch.

De vakjury, onder leiding van Jan Peter Balkenende, kon dit jaar kiezen uit een groot aantal sterke aanmeldingen in drie categorieën. Jan Peter Balkenende: “De Automotive Innovation Award is een tweejaarlijks eerbetoon aan de innovatiekracht van de automotive sector in Nederland. Ook tijdens deze editie is het deelnemersveld weer van internationale allure. Het is geweldig wat allemaal is aangedragen.

De innovaties zetten Nederland op de kaart. We hebben geen grote industrie qua autoproductie, maar onze componenten maken het verschil. Met het oog op de toekomst is innovatie een doorslaggevende succesfactor om mobiliteit slimmer, schoner, efficiënter en veiliger te maken. De drie winnaars laten zien dat Nederland op dit gebied toonaangevend is.”

Automotive Innovation Award 2019 – Technology

De Punch Powertrain DR2. “Deze fundamenteel vernieuwende, compacte en betaalbare hybride automatische transmissie (DCT) is gebaseerd op het bekende “dual clutch” principe”, aldus de makers.

In de categorie Technology moest de jury kiezen uit een sterk deelnemersveld met een soms fundamenteel ander karakter. De winnaar is Punch Powertrain met DT2, een kosteneffectief nieuw en compact transmissiesysteem dat met verschillende hybride motoren werkt.

De vakjury: “Punch Powertrain heeft met DT2 een compact en modulair alternatief ontwikkeld voor bestaande systemen. DT2 zorgt voor significante kostenbesparingen voor fabrikanten van hybride voertuigen en zorgt ervoor dat elektrisch rijden een stuk dichterbij komt.“

Alex Serrarens van Punch Powertrainover het winnen van de Award: “We hebben heel veel tijd gestoken in deze hybride automatische transmissie. We zijn tien jaar bezig, met een paar generaties van het product. Inmiddels hebben we een team van 200 man, dat is een gigantische investering die zich nu gaat terugbetalen: vanaf 2023 gaat het systeem in productie bij de PSA-groep en er zijn ook al gegadigden uit Azië. Het laat zien dat we op de goede weg zijn.”

Automotive Innovation Award 2019 – Services

In de categorie Services, met innovaties op het gebied van deel- en serviceconcepten, dataverzameling en databeheer, wint Monotch met TLEX, een platform dat uitrusting langs de weg met weggebruikers verbindt voor real-time informatie-uitwisseling over de verkeerssituatie.

Over de winnaar zegt het juryrapport: “Monotch heeft met TLEX een platform ontworpen dat de doorstroom van het verkeer sterk kan verbeteren. Ook draagt het bij aan het creëren van veiligere situaties op de weg. De impact die dit systeem kan hebben op de verkeersinfrastructuur is bijzonder hoog.”

Menno Malta van Monotchis bijzonder trots op het resultaat: “Dit is een mooie aanmoediging. Het is onze droom om de weggebruiker en het wegkantsysteem met elkaar te verbinden. Dat vraagt om geduld. Nu is ons systeem nog slimmer dan het wegkantsysteem, binnen drie jaar moet dat anders zijn. Dan is die connectie er in de steden en binnen vijf jaar in heel Nederland. Maar onze ambitie gaat verder, ook over de grens. Dit is een mooie stap de goede kant op.”

Automotive Innovation Award 2019 – Challenging Concepts

In de categorie Challenging Concepts, met veelbelovende innovaties in de conceptfasen ideeën van aanstormend toptalent, is de award gewonnen door de Lightyear One van Lightyear, de eerste commerciële ‘native’ zonnepaneelaangedreven auto ter wereld.

Lightyear rijdt op zonne energie. Hoe kan dat?

Lightyear rijdt op zonne energie. Hoe kan dat?

De Lightyear One wordt door de vakjury als volgt omschreven: “Met de ontwikkeling van de Lightyear One heeft Lightyear de ambities hoog gespannen. Door de ontwikkeling van een auto die mogelijk twee tot drie keer zo efficiënt is als de beste EV’s ter wereld, kijken we hier mogelijk naar de nieuwe Tesla van morgen.”

Automotive Innovation Award Publieksprijs 2019

De Lightyear One is een forse auto, formaatje Tesla. Let op de eenvoudige en rechte vormen van het gelijmde en gepopte aluminium chassis. Geen verbrandingsmotor betekent een grote crashboxen voor en achter. De batterij past onder de interieurvloer.

Naast drie winnaars die zijn uitgekozen door de vakjury, was er dit jaar voor het eerst een publieksprijs. Ook die ging naar Lightyear.
Jonne van Veggel van Lightyear over het winnen van beide awards: “Het is hard werken om zo ver te komen, dit is een mooie erkenning. Niet alleen wij op kantoor zien dat dit project zinvol is, maar ook het grote publiek, dat heeft geloof in de toekomst van onze zonneauto, waardoor we de publieksprijs winnen. En we hebben de vakjury weten te overtuigen. Prijzen pakken is natuurlijk geweldig, nu gaan we naar de volgende fase. We moeten er voor zorgen dat de auto’s gebouwd gaan worden. Het eerste prototype moet deze zomer de weg op, in 2020 is het tijd voor de productieversie.”

Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear: “Nederland heeft bewezen dat het vaak uit onverwachte hoek met grote doorbraken kan komen. We hopen met ons team de transitie naar écht emissieloos rijden te realiseren. Het winnen van deze awards is belangrijke steun in de rug en erkenning voor het werk dat het team elke dag verzet.”


AMT bezocht eerder de fabriek van Lightyear en daarvan deed AMT-redacteur Erwin den Hoed hier verslag.

Hoe zonneauto Lightyear One er precies uit gaat zien? De officiële onthulling staat gepland voor halverwege 2019.

Reageer op dit artikel