nieuws

EU: 37,5 % minder CO2-uitstoot in 2030

Ondernemen 893

In 2030 moeten auto’s in de EU 37,5 % minder CO2 uitstoten. Dat zijn het Europees parlement en onderhandelaars overeengekomen. “Onrealistisch, “ zegt Europese autofabrikantenorganisatie ACEA en reageert bezorgd.

EU: 37,5 % minder CO2-uitstoot in 2030
De gestelde CO2- doelen, zijn volgens ACEA vooral gebaseerd op politieke motieven, zonder een realistische kijk op wat technologisch mogelijk is en de gevolgen voor de werkgelegenheid in de automotive sector.

Het Europees Parlement had ingezet op een uitstootvermindering van 40 %, maar de lidstaten kwamen in oktober op 35 % uit. Na verdere onderhandelingen is het compromis 37,5 %. De CO2-reductie voor bestelwagens ligt wat lager, namelijk 30 %.

ACEA maakt zich zorgen over de uitdagende CO2-doelstelling waar autofabrikanten in 2030 aan moeten voldoen. Het leveren van een CO2-reductie van 37,5% is volgens ACEA totaal onrealistisch op basis van waar de sector nu staat. De organisatie is van mening dat dit streefcijfer voor 2030 uitsluitend wordt gedreven door politieke motieven, zonder rekening te houden met de technologische en sociaaleconomische realiteit.

“De leden van ACEA zijn er uiteraard voorstander van om de CO2-uitstoot van hun voertuigen verder te verminderen, maar deze doelen zullen zeer veeleisend zijn voor de Europese auto-industrie”, aldus ACEA-secretaris-generaal Erik Jonnaert. “Ze zullen een veel sterkere marktintroductie van elektrische en andere voertuigen met alternatieve aandrijving vereisen dan momenteel mogelijk is.”

Obstakels

Jonnaert: “Natuurlijk zullen al onze deelnemende bedrijven blijven investeren in hun aanbod van alternatief aangedreven auto’s en bestelwagens, maar er zijn nog verschillende obstakels die een wijdverspreide consumentenacceptatie afremmen, zoals betaalbaarheid en het ontbreken van een voldoende dicht netwerk van infrastructuur voor opladen en tanken. ”

ACEA roept alle lidstaten en de Europese Commissie op ervoor te zorgen dat alle voorwaarden die nodig zijn om deze vermindering te halen voorhanden zijn, met name de broodnodige investeringen in infrastructuur.

Effect op banen

Deze ambitieuze CO2-doelen zullen een enorm effect hebben op banen in alle lagen van de automobielindustrie. In de sector werken ongeveer 13,3 miljoen Europeanen. Om de negatieve gevolgen van deze structurele veranderingen te verzachten, moeten beleidsmakers volgens ACEA snel handelen door concrete plannen te presenteren om deze overgang van werkgelegenheid en vaardigheden op een juiste, sociaal aanvaardbare manier te beheren.

De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de Raad en gevolgd door een stemming in de plenaire vergadering van het Europees Parlement.

Reageer op dit artikel