nieuws

Mark Nauta: ‘Door de workshop werken we als team beter samen’

Ondernemen 409

Een leuk en uitdagend teamuitje waarmee collega’s elkaar beter leren kennen. Dat is de gedachte achter de workshop Escape Room van OOMT. Manager marketing Mark Nauta van Louwman Dealer Group en zijn team gingen de uitdaging aan.

Mark Nauta: ‘Door de workshop werken we als team beter samen’
Het marketingteam van Louwman Dealer Group leerde tijdens de workshop Escape Room van OOMT elkaar beter kennen.

Het is een situatie die veel bedrijven zullen herkennen. Er is veel werk, er komen nieuwe collega’s bij en er is weinig tijd om elkaar beter te leren kennen. De Louwman Group is alom bekend als importeur van de merken Toyota en Lexus. De Louwman Dealer Group is de retailtak van het bedrijf. De afgelopen 2,5 jaar is de dealerdivisie in een hoog tempo gegroeid. Met 72 vestigingen en meer dan 8 merken, van Toyota, Lexus en Mazda tot Mercedes-Benz, Mitsubishi, Peugeot, Smart en Suzuki, is het een van de grootste dealergroepen van Nederland. De landelijke marketingafdeling groeide in korte tijd van twee naar tien medewerkers.

Voor marketing manager Mark Nauta was dat een aanleiding om een informele teamactiviteit te organiseren. “Bij een teamuitje denk je meestal aan standaarddingen zoals uit eten gaan of karten”, vertelt Nauta. “Een collega van de HR-afdeling gaf een tip over de workshops van OOMT omdat daar ook een element van teambuilding in zit. Aan die mogelijkheid had ik niet gedacht, maar ik dacht: waarom niet?”

Gezonde strijd

Samen met zijn collega’s kiest Nauta voor de workshop Escape Room. “Vooraf zijn we een hapje gaan eten”, vertelt Nauta. “Daarna ging de workshop van start. We werden verdeeld in twee teams van vijf personen. Beide teams kregen een eigen escaperoom en dezelfde missie: samen opdrachten oplossen en zo snel mogelijk uit de escape room ontsnappen. Dat leverde een gezonde strijd op, want iedereen wilde natuurlijk winnen.”

Een vast onderdeel van de workshop is een teamtraining met twee loopbaancoaches van OOMT. De loopbaancoaches observeren de teams en bespreken na afloop wat hen is opgevallen. “Normaalgesproken werken we binnen de marketingafdeling in kleine groepjes van twee of drie personen. Nu werkten we in grotere groepen en in een andere samenstelling. Daardoor leer je elkaar beter kennen en je ontdekt positieve eigenschappen bij elkaar die in een werksituatie niet zo snel naar boven komen.”

Om de tafel

Tijdens de feedbackronde geven de teamleden aan dat ze behoefte hebben aan meer structuur en betere communicatie. “Daar zijn we meteen mee aan de slag gegaan. We hebben samen besproken hoe we dat in de praktijk kunnen oppakken. Voorheen overlegden we in aparte groepjes. Nu zitten we regelmatig met elkaar om de tafel en leren we van elkaars ervaringen. En de drempel is nu een stuk lager om elkaar om advies te vragen. Dat is allemaal een direct resultaat van de workshop.”

Het sterke punt van de workshop vindt Nauta de combinatie van spelelement en training. “Er zit meer diepgang in dan wanneer je samen als collega’s alleen iets leuks doet. Door de workshop hebben we elkaar niet alleen beter leren kennen. We hebben geleerd hoe we beter kunnen samenwerken en hoe we met elkaar betere resultaten kunnen bereiken. Daar hebben we elke dag profijt van.”

OOMT-workshop Escape Room: leren van elkaar

Samenwerken met je collega’s om te ontsnappen uit een escape room. De OOMT-workshop Escape Room is leuk en leerzaam. De workshop wordt met een teamtraining ingezet om meer te leren over elkaar, maar ook over communicatie, teamrollen en samenwerking binnen afdelingen en bedrijven. Meer weten of aanmelden? Kijk op www.oomt.nl/talentontwikkeling of bel 030-6087755.
Reageer op dit artikel