nieuws

Haal meer uit je bedrijf met ‘omzetvergroters’

Ondernemen 819

Hoe haal ik meer werk en nieuwe klanten binnen? Welke producten of diensten passen bij mij? En hoe pak ik dat aan? Steeds meer autobedrijven zoeken manieren om de omzet en klantenbinding te vergroten. Van aircoservice, autoverhuur en diagnose tot onderhoudscontracten, verzekeringen, trekhaakmontage en ruitschade, er zijn mogelijkheden genoeg. Vier ondernemers vertellen over hun keuzes en ervaringen.

Haal meer uit je bedrijf met ‘omzetvergroters’
Onafhankelijkheid, snelle levering en uitgebreide commerciële en technische ondersteuning zijn sterke punten van trekhaakconcept Trekhaakcentrum.nl.

“Autoruitschade repareren deden we vroeger zelf. Ik kom uit de schadeherstelhoek en een ruit vervangen is niet zo spannend als je weet wat je doet,” zegt Jan Zwagerman van Vakgarage Richtlijn in Nederhorst den Berg. “Omdat de ruitschademarkt tegenwoordig wordt gedomineerd door verzekeringsmaatschappijen en schadesturing, kom je er als zelfstandig bedrijf lastig tussen. Daarom werken we sinds een aantal jaren samen met een glasreparateur in de buurt.”

Kentekenloket levert Autoservice De Kemp extra aanloop op. Dat schept kansen om aanvullende extra producten en diensten te verkopen.

Meer aanloop

Een concept van een geheel andere orde is Kentekenloket. Met Kentekenloket kunnen autobedrijven auto’s tenaamstellen voor particulieren. Autoservice De Kemp in IJsselstein was een van de allereerste deelnemers van het concept van grossier Brezan. “We werden in 2015 benaderd of we er voor voelden om Kentekenloket te worden. We zijn naar een informatieavond gegaan en waren meteen enthousiast. Het is een product dat perfect aansluit bij de activiteiten van een autobedrijf”, vertelt Tineke de Kemp.

Gestage groei

Ondanks het enthousiasme leverde het eerste jaar weinig klandizie op. Vanaf het tweede jaar liep het beter. “Nu schrijven we gemiddeld vijf tot tien auto’s per week over en daar zit duidelijk groei in. We doen het in de eerste plaats voor onze naamsbekendheid, als extra service, en voor de aanloop. Aan het product zelf verdienen we bijna niets. De overschrijfkosten zijn vastgelegd door de overheid. We moeten het echt hebben van het werk en de nieuwe klanten die het oplevert.” En die groep groeit langzaam maar zeker, stelt ze vast.

We kunnen er anderhalve monteur fulltime mee aan het werk houden.

Over de streep

Ondernemer Harold Arendsen, van het gelijknamige autobedrijf uit ’s Heerenberg, is aangesloten bij TurboPartner 2.0 van Turbo’s Hoet en autoverhuurformule Autohopper. “TurboPartner is puur vanuit de werkplaats ontstaan. We vervingen veel turbo’s en waren klant bij Turbo’s Hoet. Toen het TurboPartner-programma werd opgezet, kregen we de vraag of we ons wilden aansluiten. Voor ons zitten daar alleen maar voordelen aan. Het werkt prettiger en het geeft meer zekerheid, zowel voor ons als voor onze klanten. Als een klant een duur onderdeel zoals een turbo laat vervangen, is het een prettig idee dat de leverancier uitgebreide garantie geeft op de reparatie. Dat straalt ook op ons af, want het geeft de klant het vertrouwen dat wij de reparatie professioneel uitvoeren.”

Het concept van Autohopper voorziet in een duidelijke website waar klanten online een auto kunnen huren. “Via Autohopper krijgen we klanten binnen die we anders hadden gemist.”

Autohopper

Het bedrijf uit ’s Heerenberg heeft nóg een omzetvergroter in huis: autoverhuur via het concept Autohopper. De keuze van Arendsen voor Autohopper heeft niets te maken met techniek en alles met commercie. “We zijn er mee begonnen om de omzet te vergroten, maar we merken dat het ook goed is voor onze naamsbekendheid en voor de aanloop. Via Autohopper brengt krijgen we klanten binnen die we anders hadden gemist. Het is meerdere keren voorgekomen dat iemand nieuw in ’s Heerenberg komt wonen, bij ons een verhuisbus huurt, en een paar weken later terugkomt voor een onderhoudsbeurt aan de auto.”

Fulltime omzet

Dat het ene concept het andere niet is, heeft Jan Abbink van Autoservice Abbink in Zwolle aan den lijve ondervonden. Na een matige ervaring met een andere aanbieder sloot hij zich aan bij Trekhaakcentrum. “Ik heb 44 jaar ervaring met trekhaakmontage. Omdat ik er meer uit wilde halen, sloot ik mij aan bij een concept. Het kostte elke maand geld en leverde nauwelijks meer werk op. Na twee jaar ben ik ermee gestopt.

Toen ik bezoek kreeg van een vertegenwoordiger van Trekhaakcentrum stond ik zeer kritisch tegenover dergelijke concepten. ‘Het zal wel’, dacht ik.” Ondanks een gezonde dosis wantrouwen waagt hij een nieuwe poging. Dit keer met meer resultaat. “Op dit moment halen we zoveel werk binnen dat we er anderhalve monteur fulltime mee aan het werk kunnen houden.”

AMT Ondernemen

In AMT Ondernemen 3 lees je de volledige interviews met deze ondernemers. Daarin vertellen zij nog uitgebreider over hun ervaringen met omzetvergroters en geven ze tips. Maar AMT Ondernemen biedt meer: Hoe Pass-thru je meer omzet oplevert bijvoorbeeld. En vertellen de Dames van Hurkmans en Autobedrijf Stolk welke omzetvergroters zij toepassen in hun bedrijf. Hoe ze dat hebben aangepakt en wat het ze oplevert. Verder deelt Amega Groep het geheim van hun personeelsbeleid (daar word je blij van!) en maak je kennis met Truck Academy, de BAT-opleiding 2.0 en nog veel meer. Niet te missen dus!

Nieuwsgierig, maar ontvang je nog geen AMT Ondernemen? Kijk hier voor online en printabonnementen.

Reageer op dit artikel