nieuws

Autobranche goed bezig: steeds meer duidelijke advertentieprijzen

Ondernemen 332

Eerder had ACM ( Autoriteit Consument en markt) geconstateerd dat bij tweedehands auto’s het vaak onduidelijk was wat de klant onderaan de streep nog extra moest betalen. Nu zegt ACM: ““Autohandelaren en verkoopportals zijn zich nu beter bewust van de regels voor prijsvermelding. Uitgangspunt is dat de consument de auto moet kunnen meenemen voor de prijs in de advertentie. We zien een grote verbetering.”

Autobranche goed bezig: steeds meer duidelijke advertentieprijzen

Wat ging er dan mis? Het is vaak onduidelijk wat de consument wel én niet krijgt voor de prijs van de advertentie. Terwijl de regels bepalen dat alles wat betaald moet worden al bij de prijs zit. Ook afspraken over garantie moeten duidelijker gecommuniceerd worden. Tijd voor verandering!

Dus ging ACM in april in gesprek met autohandelaren en Bovag, maar ook met dataleveranciers en de autoportals (denk aan autoscout, marktplaats, etc) waarop de advertenties geplaatst worden. Het doel? Het aanpakken van de huidige problemen en ruimte bieden voor verbeteringen in de toekomst.

Nu kijkt ACM of er ook echt iets veranderd is. En dat is er: de prijzen worden over het algemeen inclusief onvermijdbare kosten vermeld, bij losse kostenposten staat in de meeste gevallen dat ze optioneel zijn en de informatie over de garantie is sterk verbeterd. Positief dus! De ACM zegt dat er op het moment geen verdere maatregelen nodig zijn… wel vragen ze aan autobedrijven of ze ook de laatste stap willen zetten in een transparante markt naar de consument.

Reageer op dit artikel