nieuws

CLEPA Innovation Awards voor Europese toeleveranciers

Ondernemen 838

Tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Haagse Gemeentemuseum reikte CLEPA, Europese organisatie van automotive toeleveranciers, in vier categorieën Innovation Awards uit. We spraken vooraf CLEPA voorzitter Roberto Vavassori, die het belang achter zulke innovaties sterk benadrukte. De verkiezing blijkt ook een soort politiek statement richting de EU. Waarom dat dan?

CLEPA Innovation Awards voor Europese toeleveranciers
Een CLEPA prijs waard: ook voor motorrijders kan Bosch radar-gebaseerde rijhulpjes bieden, zoals slimme cruise control of dodehoek-bewaking.

Vavassori, ook directielid bij Brembo, maakt zich zorgen. Dit jaar moet Europese regelgeving worden uitgewerkt om in 2030 te komen tot 30% lagere CO2 productie door het wegverkeer. Volgend voorjaar moet dat in het Europees Parlement goedgekeurd kunnen worden.

Om het eigen belang van CLEPA te onderstrepen wordt herhaald dat veel, zo niet de meeste nieuwtjes in auto’s niet van autofabrikanten zelf komen, maar door toeleveranciers worden bedacht. De CLEPA leden dus. Een stelling die zeker hout snijdt.

Vavassori: Een LG accufabriek in Polen helpt het milieu niet

Europa uitblinker in vernieuwing?

De organisatie is bezorgd, zegt Vavassori, dat Europese regelgevers en parlement zich teveel vastleggen op snelle elektrificatie als de enige weg naar CO2 reductie. Waarmee de autotechniek in één richting wordt gedwongen, terwijl CLEPA vindt dat in alle vrijheid naar het doel van CO2 reductie gewerkt moet kunnen worden. Met welke middelen dan ook.

Galadiner en prijsuitreiking met 130 internationale gasten in de (geheel betegelde) binnentuin van het Haags Gemeentemuseum, georganiseerd door RAI Vereniging als CLEPA lid.

Het is voor Europese toeleveranciers van levensbelang, legt de CLEPA voorzitter uit, om wereldwijd leidend te zijn en blijven in technische oplossingen. Ja, elektrificatie zal nodig zijn, maar liever niet met conventionele techniek uit het Verre Oosten.

Nou ja, eigenlijk zei Vavassori wat meer onaardige dingen over de grote Chinese accufabrikanten. Die draaien op energie uit kolencentrales, en halen grondstoffen uit onstabiele, ondemocratische landen.

Europa moet komen met nieuwe, betere accutechniek die hier geproduceerd wordt. Daarom moeten de toeleveranciers kunnen innoveren, zonder voorschrift welke techniek te gebruiken.

Milieu, veiligheid, automatisering, samenwerking

Hoe maken we dat dit jaar duidelijk aan Europarlementariërs, is de zorg van CLEPA. Investeer in solid state lithium-accutechniek, maar ook in waterstof, in zuinige kleinere auto’s en tweewielers, in autodelen. Alles wat helpt om aan de verlangde CO2 reductie te komen.

Alles elektrisch is niet de oplossing, wil Vavassori maar zeggen. Aandachtspuntje, de EU overheden innen jaarlijks 100 miljard euro aan brandstofbelastingen. Hoe moet dat als we allemaal elektrisch gaan rijden? En een huidige F1 auto haalt liefst 43 % rendement uit de brandstof, beter dan een elektrische centrale plus het aansluitend transport naar een stopcontact.

Ook kleinere Europese bedrijven leidend in techniek

Tweemaal tweede, de LIV 2.0 ADAS demonstrator van het Zweedse Veoneer. Europese innovatie, uitgebreid getoond in China, ingebouwd in een model van Volvo-eigenaar Geely.

Maar in de vier categorieën van de CLEPA Innovation Awards zien we nog niet helemaal een andere oplossing voor het CO2 vraagstuk. Zelfs al zijn er voor het eerst speciale prijzen bij voor midden- en kleinbedrijf, de innoverende startups of denktanks. Maar weer niet in de categorie Milieu.

 

TomTom, Bosch, en…

Wie wint dan wel een prijs in de categorie Milieu? Geen grote toeleverancier die bij iedereen bekend is, maar Plastic Omnium met hun TankTronic voor phev’s. Een gewichtsbesparende kunststof tank, met elektronica die de verdamping bewaakt. Als de auto niet op de tank maar op zijn batterij rijdt beperkt dat het ontsnappen van (benzine)damp.

Bekroonde ontwerphulp van twee kleinere Belgische bedrijven voor Mahindra’s Formule-E auto.

In de afdeling Samenwerking is er wel een SME (small/medium enterprise) bekroning, voor de Belgische bedrijven Umicore en Voxdale. Zij helpen Formule E team Mahindra met het ontwerp van hun racer, onder meer met een innovatieve 12 V accu voor nevenaggregaten.

De ‘reguliere’ prijs gaat naar Inteva, voor hun elektronica die bij General Motors real-time meekijkt bij het stikken van bekleding, en bijstuurt voor hoogwaardiger stikwerk.

TomTom wordt bekroond bij ‘Connected/Automation’ voor zijn navigatie met EV Service, die in Europa èn de VS continu toont waar laadpunten langs je route liggen, en welke onbezet zijn. Bosch scoort in ‘Veiligheid’ met rijdersassistentie voor motorrijders, al zeer vergelijkbaar met wat autorijders kunnen krijgen.

Geen ‘range anxiety’ met TomTom EV Service, die laat zien waar laadpunten in de buurt zijn. Met beschrijving van laadvermogen, betaalmethode, openingstijden en vooral: is ‘ie momenteel vrij?

Nieuws in elektronica

Naast Bosch en TomTom worden weer twee SME’s beloond. Dat is in veiligheid het bedrijf Brigade met zijn Quiet Vehicle Sounder, die zorgt dat geruisloze elektro-auto’s geluid gaan maken om tijdig andere weggebruikers te waarschuwen.

Naast TomTom krijgt Navads een prijs, een klein bedrijf dat een Presence Management Platform biedt. Software die registreert waar ‘connected’ auto’s zijn, zodat aanbieders van diensten gericht plaatselijke diensten in de buurt kunnen bieden. In plaats van de automobilist af te leiden met al het aanbod uit het hele land, zeg maar.

Tweemaal weet Veoneer met LIV 2.0 een tweede plaats te scoren, in ‘Connected’ en in ‘Safety’. Veoneer is een recente afsplitsing van de Zweedse autoveiligheidsexpert Autoliv. Deze nieuwe divisie richt zich op ADAS, automatic driver assistance systems, met als toppunt autonoom rijden. Daarin is LIV 2.0 hun demo/testvoertuig met de nieuwste elektronische hulpjes, inclusief communicatie met andere voertuigen en de omgeving.

Reageer op dit artikel