nieuws

Europees Parlement tegen tellerfraude

Ondernemen 5215

Met instemming reageert de Europese autobedrijven vereniging CECRA op een recente oproep in het Europees Parlement, om tellerfraude te bestrijden. Zelf riep CECRA met zes andere organisaties al in 2014 op tot wetgeving hiervoor. Daar zal de Europese Commissie nu mee aan de slag moeten. Voor ons vooral belangrijk met het oog op occasionimport.

Europees Parlement tegen tellerfraude
Elektronische kilometertellers moeten net zo goed beveiligd worden als motor- en emissiesturingen waar niemand zonder toestemming aan mag kunnen morrelen.

Het duurt wel even om de Europese machine in beweging te krijgen. Na klachten van onder meer de CECRA, koepel van dealers en onafhankelijke autobedrijven, over tellerfraude ging de Brusselse machinerie eerst eens eigen onderzoek instellen. Daar kwam in 2017 een rapport uit.

Op zich aardig dat Nederland en België daarin een schouderklop krijgen. Dankzij registraties zoals onze Nationale Auto Pas is het probleem met tellerstanden manipuleren hier goed aangepakt. Zo niet in de meeste andere Europese landen, vonden de rapporteurs van het Europees Parlement.

Schadepost voor burgers en bedrijven van 5,6 tot 9,6 miljard euro per jaar.

Er is een probleem, en er zijn oplossingen. Daarom nam het EP nu een motie aan die de Europese Commissie opdraagt een wettelijke regeling te ontwikkelen.

Importauto’s oncontroleerbaar

Alle EU-landen zouden een register moeten maken waarin verplicht bij elke APK en servicebeurt de kilometerstand moet worden doorgegeven. En vanuit elk land moet je dat kunnen nalezen.

Het terugdraaien van kilometertellers bij occasions wordt in veel Europese landen gedaan, omdat er geen controle op is zoals in Nederland en België. Over de hele EU gerekend zou binnenlands met 5 tot 12 % van de occasions gerommeld zijn, maar bij export wel 30 tot 50 % een gemanipuleerde kilometerstand hebben.

Officieel is in 26 van de 28 EU lidstaten tellerfraude verboden, maar ontbreekt een sluitende registratie. Behalve dus bij ons, pas tien landen doen iets aan registreren van tellerstanden. Al helemaal is er geen uitwisseling van tellerstand gegevens tussen landen. Dat treft ook onze autohandel, zeker bij steeds groeiende import. Vorig jaar meer dan 200.000 auto’s, dit jaar in het eerste kwartaal weer 8,5 % importgroei.

Voor Nederland schat RDW een jaarlijkse economische schade van 160 miljoen Euro. Of er hier ook ‘verdiend’ wordt aan tellerfraude bij export vind je niet terug. Het EU onderzoek zegt dat een Poolse, Bulgaarse of Slowaakse koper van een importauto 80 % kans heeft op een teruggedraaide kilometerstand.

Verbod nu te weinig serieus

Naar schatting van het Europees onderzoek zou een teruggedraaide teller goed zijn voor € 2.000 tot € 5.000 euro extra verkoopprijs op een occasion. Interessant, zeker als het zwaar mankeert aan registratie en controle in de meeste landen.

Daar komt dan bij dat maar zes landen dit bedrog opvatten als een misdaad. In veel landen telt het als veel lichter bestrafte overtreding. Verstrekte voorbeelden: in Frankrijk kun je tot twee jaar in de gevangenis belanden, in Slowakije krijg je hooguit € 226 boete.

Dat moet dus ook meer gelijkgetrokken worden, wil het Europees Parlement.

Beveiligd voor één euro

In de resolutie (2018)0235 vraagt het parlement aan de Europese wetgevers goede registratie van tellerfraude te verplichten, een uniforme strafbaarstelling, en technische maatregelen tegen manipulatie van de kilometerstand. Binnen twaalf maanden moet een voorstel voor een Europese regeling op tafel liggen.

Auto’s delen nu veel gegevens online met de fabrikant, waaronder ook kilometerstanden met een doorgiftedatum erbij. Die zou de EU ook willen gebruiken ter bestrijding van tellerfraude.

Daarin zouden alle EU-landen verplicht moeten worden een soort kilometerstandenregistratie zoals onze NAP op te zetten. Bij elk garagebezoek, elke APK, elke servicebeurt een telleropname die in een centraal register komt.

Alle registers zouden aanroepbaar moeten zijn bij import van een auto. Daarbij zou veilige blockchain dataopslag goed bruikbaar zijn om manipulatie van opgenomen gegevens onmogelijk te maken. De nu alom gebruikte elektronische tellers in auto’s zouden veel beter beveiligd moeten worden, op hetzelfde niveau als motorsturing en uitlaatgasreiniging.

Kost maar een eurootje per auto, zegt het onderzoeksrapport. Er is nu geen voorschrift hoe tellers beveiligd moeten zijn, en geen voorgeschreven controle of er werkzame beveiliging is.

Elke medewerking verboden

Aanbieden van apparatuur om tellers te manipuleren, of manipulatie als dienst aanbieden moet ook overal verboden zijn. Er is zelfs aan gedacht dat verwisselen van instrumentenblokken als fraude kan worden opgevat, als het erom begonnen was de tellerstand van een auto te veranderen.

Hoe dat gecontroleerd kan worden is natuurlijk een heel andere vraag. Net als de parlementaire wens dat de regels ook gelden voor auto’s die van buiten de EU worden geïmporteerd, dus dat hun tellers niet gemanipuleerd mogen zijn.

Het parlementair rapport stelt overigens ook dat burgers ‘de tweedehands autohandel’ als een van de minst betrouwbare branches zien. Straffe maatregelen tegen tellerfraude zouden dat beeld kunnen verbeteren.

Misschien bieden moderne ‘connected’ auto’s uitkomst. Het onderzoeksrapport stelt vast dat autofabrikanten allerlei gegevens uit die auto’s ontvangen, waaronder ook kilometerstanden. Die zouden ze dan moeten gaan delen met de registraties van organisaties zoals de NAP. En zo zou tellerfraude op termijn uitgebannen worden.

Reageer op dit artikel