nieuws

Welk merk reed de meeste emissievrije kilometers (en is dat relevant)?

Ondernemen 4327

“Hybride Toyota’s goed voor meer emissievrije kilometers dan alle volledig elektrische auto’s samen”, juicht Toyota-importeur Louwman en Parqui in een persbericht. “Belangrijk voor klimaatakkoord Parijs”, voegt het bericht er nog aan toe. Is dat echt zo?

Welk merk reed de meeste emissievrije kilometers (en is dat relevant)?
Reden stekkerloze hybrides, zoals deze Prius II, meer emissievrije kilometers dan stekkerauto’s als de Tesla’s?

Jarenlang was Toyota een voorloper op milieugebied. De Prius en andere hybride modellen profiteerden van een lage bijtelling voor leaserijders en dus ging het crescendo met de verkopen. Dat werd minder toen alleen de auto’s met een stekker nog in aanmerking kwamen voor fiscale cadeautjes. En het hield helemaal op toen dat voorrecht alleen zuiver elektrische auto’s te beurt viel.

Toyota is kampioen elektrisch rijden sinds de eeuwwisseling. (Klik om de tabel groot te maken.)

Welk merk het meest?

Dus verzon de Toyota-importeur een list. De leverancier uit Raamsdonksveer bedacht dat er al sinds het jaar 2000 hybride Toyota’s (zonder stekker) in ons land rondrijden. En inmiddels best veel ook. Ze vertelden de onderzoekers van CE-Delft dat een hybride zonder stekker gemiddeld 12 % van zijn kilometers met de verbrandingsmotor uit rijdt, en gaven hen opdracht nou eens uit te zoeken welk automerk in Nederland deze eeuw de meeste emissievrije kilometers achter de wielen heeft.

 

Hybrides zonder stekker reden tweederde van de emissievrije kilometers, zegt het rapport van CE Delft. En: bij elkaar reden de Nederlandse BEV’s, PHEV en HEVs 22 miljard elektrische kilometers in de afgelopen 17 jaar. Veel? De Nederlandse personenauto’s samen doen dat in twee maandjes. (Klik om de tabel groot te maken.)

Hybrides kampioen brandstofbesparing

Eén keer raden wat daar uit kwam. Precies: Toyota! De Delftse onderzoekers berekenden dat de geëlektrificeerde voertuigen in Nederland samen tot en met 2017 voor een besparing van 490 miljoen liter benzine hebben gezorgd. De BEVs namen daarvan 80 miljoen liter voor hun rekening, de PHEVs 180 miljoen en de HEVs (hybrides zonder stekker) 230 miljoen.

Lubach helpt

In het rapport van CE-Delft wordt die besparing rechtsreeks omgerekend in een CO2-besparing volgens de volgende formule: 1 liter benzine = 2246 gram CO2. En eerlijk is eerlijk, voor wat (Toyota’s) hybrides zonder stekker betreft, is daar best wat voor te zeggen. Maar voor wat betreft de stekkerauto’s toch echt niet. Wat die aan benzine besparen, tanken ze immers aan stroom. “Maar dat is toch groene stroom?”, zeggen dan de CO2-boekhouders. “Op papier, ja!”, weet de rest van Nederland inmiddels, na Lubachs ‘Groene schokken’.

Bovag blij met meer brandstof

Aan de andere kant, het Parijse Klimaatakkoord is papier. De werkelijke CO2-uitstoot is helemaal niet relevant. Die mag best stijgen, helemaal geen probleem, best fijn zelfs! Kijk maar eens naar dit bericht. Daarin staat woordvoerder Tom Huyskens namens Bovag te juichen bij het nieuws dat de pompstations in ons land in de eerste 10 maanden van vorig jaar maar liefst 3,4 % meer fossiele brandstoffen verkochten.

CE Delft rekent de brandstofbesparing door elektrisch gereden kilometers rücksichloos om naar CO2-reductie. En eerlijk is eerlijk, voor de stekkerloze hybrides klopt dat. Voor de stekkerloze hybrides…  (Klik om de tabel groot te maken.)

Vergeetachtigheid

Dat iedere extra liter benzine goed is voor 2246 extra grammen CO2 (en iedere liter diesel voor zelfs 2640 gram) is de Bovag bij zo’n succes voor zijn pomphouders op slag vergeten. Net als Bovag’s eigen Brede Brandstofvisie. In dat document van oktober vorig jaar lazen we nog: “Duurzaamheid is vanuit maatschappelijk perspectief in toenemende mate een randvoorwaarde voor een toekomstbestendige, florerende en competitieve mobiliteitsmarkt. De doelstellingen van het Verdrag van Parijs sturen hier ook op. Voor fossiele brandstoffen lijkt in wegvervoer uiteindelijk geen plaats te zijn ingeruimd in die duurzame toekomst.” Maar ja, papier hè…

Dat kan goedkoper!

Terug naar het CE-Delft-rapport van Toyota. Om het Parijse Klimaatakkoord te halen, pleit dat in zijn conclusie voor het herinvoeren van subsidies op (plug-in) hybrides en andere zuinige auto’s. Zeker omdat we inmiddels weten dat Parijs om een papieren werkelijkheid gaat, is dat een onzalig idee. Met de aanschaf van milieucertificaten zou onze overheid hetzelfde bereiken tegen zo ongeveer een honderdste van de kosten. Kijk maar, we rekenden het drie jaar geleden al voor.

Reageer op dit artikel