nieuws

Ford-fabriek gebruikt als eerste ‘Iron Man’ exoskeletten

Ondernemen 2110

Ford past als eerste autofabrikant ter wereld exoskeletten toe in het assemblageproces van voertuigen. Dit verlicht werkzaamheden van de technici. 100 werknemers in de Ford-productiefaciliteit in het Spaanse Valencia maken inmiddels gebruik van een ‘Iron Man’ exoskelet.

Ford-fabriek gebruikt als eerste ‘Iron Man’ exoskeletten
De futuristisch ogende exoskeletten bieden ondersteuning aan de schouders en rug en verplaatsen het gewicht meer naar de heupen waardoor het tillen van voorwerpen minder belastend is. Op die manier neemt de kans op blessures af.

De futuristisch ogende exoskeletten bieden ondersteuning aan de schouders en rug. Ook verplaatsen ze het gewicht meer naar de heupen, waardoor het tillen van voorwerpen minder belastend is. Op die manier neemt de kans op blessures af.

Bekijk ook de video

“Het werken aan een assemblagelijn vereist kennis en vaardigheid maar kan ook fysiek zwaar zijn”, stelt Dale Wishnousky, vice president, Manufacturing, Ford of Europa. “Exoskeletten lijken misschien afkomstig uit een sciencefictionfilm. Maar ze kunnen echt helpen om het inspanningsniveau van werknemers te verlagen en taken fysiek minder zwaar te maken.”

9 verschillende exoskeletten

Ford past als eerste autofabrikant ter wereld exoskeletten toe in het assemblageproces van voertuigen. Dit verlicht werkzaamheden van de technici. 100 werknemers in de Ford-productiefaciliteit in het Spaanse Valencia maken inmiddels gebruik van een 'Iron Man' exoskelet.

Krachten worden door het exoskelet op de heupen gezet om schouders en rug belasting te verminderen.

Hoewel exoskeletten ook in andere fabrieken worden getest, past Ford de technologie als eerste volledig en permanent toe in het productieproces. In dit geval in de fabriek in Valencia, waar Ford de Kuga, de Mondeo, de S-MAX, de Galaxy en deTransit Connect produceert. De exoskeletten zijn gemaakt van lichtgewicht titanium en koolstofvezel. Er zijn momenteel 9 verschillende exoskeletten in gebruik. Ze zijn bedoeld voor dragen en verplaatsen van onderdelen zwaarder dan drie kilogram in een moeilijke positie.

Tijdens het test- en ontwikkelingsprogramma zijn 200 fabrieksmedewerkers door productiemanagers ondervraagd over hoe ze profijt kunnen hebben van exoskeletten in hun werkzaamheden. Daaruit zijn 100 werknemers geselecteerd die er het meeste profijt van hebben. Werknemers die de pakken gebruiken, verplaatsten zware en onhandige voorwerpen, zoals brandstoftanks.

De exoskeletten maken onderdeel uit van alle investeringen rondom Industry 4.0. Dat is een term die bedacht is om de vierde industriële revolutie te omschrijven. Daarbij spelen automatisering, data-uitwisseling en fabricagetechnologieën een grote rol.

‘90% minder blessures’

Ford past al langer ergonomische fabricagetechnologieën toe. Het merk zegt die tot nu toe voor de fabricage van 100 nieuwe modellen te hebben gebruikt. “Daarmee is het aantal incidenten met werknemers gereduceerd. Maar ook hebben we 90% minder werkgerelateerde blessures”, zegt Ford.

“Mijn baan lijkt soms op een workout in de sportschool en je moet echt fit zijn om een van de taken te kunnen uitvoeren. Het exoskelet zorgt voor een groot verschil. Na een dienst voel ik me een stuk fitter”, zegt de 34-jarige Ramón Navarrete,  die in Valencia interieurs in auto’s installeert.

Exoskelet in strijd tegen spier- en botaandoeningen

Rond 2020 is 25 procent van alle Europeanen 60 jaar of ouder. Ford zegt dat oudere medewerkers en personen met mobiliteits- of musculoskeletale aandoeningen baat hebben bij het gebruik van exoskeletpakken. “Door heel Europa vormen spier-en botaandoeningen 61% van alle werkgerelateerde blessures. In Duitsland resulteert dat zelfs in een reductie van 16 miljard euro op het netto binnenlands product”, aldus Ford.

Reageer op dit artikel