nieuws

Toyota gaat nog meer inzetten op elektrificatie

Ondernemen 1070

Toyota Motor Corporation (TMC) heeft zijn toekomstplannen bekendgemaakt wat betreft de elektrificatie van zijn modellen in de periode 2020-2030. Toyota’s elektrificatie-strategie richt zich op een significante versnelling in de ontwikkeling en lancering van nieuwe hybride (HEV), plug-in hybride (PHEV), volledig elektrische (BEV) en waterstofmodellen (FCEV).

Toyota gaat nog meer inzetten op elektrificatie

TMC streeft continu naar de ontwikkeling van ‘ever-better cars’ en een ‘ever-better’ samenleving en wil een bijdrage leveren aan een duurzamere samenleving en consumenten toegankelijke mobiliteit bieden. Toyota gaat de uitdaging aan wat betreft de milieuproblematiek zoals de opwarming van de aarde en luchtvervuiling. Het milieu staat centraal bij elke model dat Toyota ontwikkelt, evenals veiligheid, ‘peace of mind’ en in steeds sterkere mate emotie.

Toyota Environmental Challenge 2050

Toyota C-HR autoverkoop groeierToyota is van mening dat geëlektrificeerde voertuigen nodig zijn om de huidige milieuproblematiek het hoofd te kunnen bieden. In oktober 2015 lanceerde Toyota zijn Toyota Environmental Challenge 2050.

Een toekomstvisie die erop gericht is de negatieve invloed van auto’s op de weg en de productie ervan zoveel mogelijk te beperken en daarbij een duurzame samenleving te realiseren. Het doel van Toyota is om in 2050 CO2-emissies met 90 procent terug te hebben gedrongen ten opzichte van 2010.

5,5 miljoen geëlektrificeerde voertuigen

Toyota Motor Corporation wil omstreeks 2030 wereldwijd circa 5,5 miljoen geëlektrificeerde voertuigen verkopen, inclusief ruim 1 miljoen voertuigen zonder enige schadelijke uitstoot (volledig batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch). Verder moet rond het jaar 2025 elk Toyota en Lexus model leverbaar zijn met een elektromotor of geheel elektrisch zijn.

Ruim 10 volledig elektrische modellen

Toyota wil kort na het jaar 2020 meer dan 10 volledig elektrische modellen (BEV’s, battery electric vehicles) in zijn line-up hebben. Deze worden eerst op de Chinese markt geïntroduceerd, waarna ze ook geleidelijk in Europa en de Verenigde Staten worden verwacht. De modellen met brandstofceltechnologie (FCEV’s, fuel cell electric vehicles) betreffen zowel passagiersvoertuigen als bedrijfswagens.

Krachtiger hybride aandrijflijn

Toyota breidt zijn aanbod aan hybride modellen (HEV’s, hybrid electric vehicles) verder uit. Het huidige Toyota Hybrid System II wordt verder ontwikkeld met de introductie van een krachtiger hybride aandrijflijn in diverse modellijnen alsook een simpeler hybride systeem. Op deze wijze kan worden ingespeeld op de verschillende consumentenbehoeften. Ook gaat Toyota het aanbod PHEV’s (plug-in hybrid electric vehicles) vanaf 2020 verder uitbreiden.

De volgende stap: solid-state-accu

Toyota is van mening dat de huidige accu’s beperkingen kennen wat betreft hun energiedichtheid, gewicht, omvang en kosten. Toyota werkt al enige tijd aan een nieuwe generatie solid-state-accu’s die aan genoemde beperkingen een einde moeten maken. De technologie moet begin 2020 leverbaar zijn. Daarnaast is Toyota onlangs een samenwerking gestart met accuproducent Panasonic om tot de best mogelijke oplossing voor zijn accu’s te komen.

Meer weten over de verkoop van hybride of elektrische auto’s in Europa? Klik dan hier.

Reageer op dit artikel