nieuws

Volkswagen EU6-diesels zijn superschoon (echt waar!)

Ondernemen 6878

Na al het gedoe over sjoemeldiesels moest de achterhaalde NEDC-typegoedkeuringstest ineens snel vervangen worden door metingen die wél iets zeggen over brandstofverbruik en samenstelling van het uitlaatgas. Behalve een laboratoriumtest moest er ook op straat gemeten worden. Precies dat doet Emissions Analytics al sinds 2011. Met verrassende resultaten…

Volkswagen EU6-diesels zijn superschoon (echt waar!)
Verrassend resultaat van metingen op straat: de lucht achter zo'n VW Tiguan met 2.0 Euro 6 TDI is citroentjesfris.

Al lang voor het VW-sjoemeldieselschandaal was voor Emissions Analytics-directeur Nick Moldon duidelijk dat de officiële opgaves van verbruik en emissies niet in de haak waren: “De Euro-normen werden steeds strenger, maar personenauto’s werden niet of nauwelijks schoner. Vergelijk dat met EuroNCAP. Dat initiatief heeft auto’s wel echt veiliger gemaakt.”

Al sinds 2011 meet Emissions Analytics de uitlaatgassen van auto’s op de weg met PEMS-apparatuur.

De koper wil het

Dat zette Moldon aan het denken: “De emissie-eisen zijn een kat-en-muisspel. De overheden bedenken nieuwe regeltjes en autofabrikanten bedenken nieuwe slimmigheidjes om er onderuit te komen. EuroNCAP is géén overheidsinitiatief, autofabrikanten doen er vrijwillig aan mee. Ondertussen spelen de EuroNCAP-sterren een belangrijke rol in het aankoopproces van autoconsumenten. Die sterren werken wel.”

Voorloper

En dus begon Emissions Analytics in 2011 met eigen metingen. Niet in een lab, maar op straat. Meer dan zes jaar voor invoering van de RDE in de typegoedkeuringstest had Emissions Analytics al zijn eigen protocol voor een representatieve testrit op de weg. En eigen PEMS-apparatuur om onderweg de emissies te meten. Die kwam van het Amerikaanse Sensors-Inc. Samen met Horiba uit Japan en AVL uit Oostenrijk zijn dat nu wereldwijd de leveranciers van Portable Emissions Measuring Systems voor RDE-tests.

Wordt EQUA Index de EuroNCAP van het uitlaatgas?

 

Vier indexen

Waar EuroNCAP werkt met sterren, bedacht Emissions Analytics de EQUA Index. Of eigenlijk vier EQUA Indexen. Er is er een voor brandstofverbruik, een voor luchtkwaliteit (NOx), een voor CO en een voor CO2. Dat is natuurlijk een beetje veel. Maar eigenlijk zijn er maar twee relevant.

PEMS-apparatuur bestaat uit een gasanalyse-apparaat in de auto en een apparaat dat de massa van de gasstroom meet achterop.

Mazda 3 en Outlander PHEV

Brandstofverbruik hoeven we niet naar te kijken, dat is immers rechtstreeks gerelateerd aan CO2-uitstoot, en CO is nauwelijks nog een probleem. Het overgrote deel van de moderne auto’s stoot, ook in de praktijk op straat, slechts uiterst minieme hoeveelheden van dat giftige gas uit. Toch zijn er nog enkele uitzonderingen die te hoog scoren. De Euro 5 Mazda 3 met 2.0, 120 pk, getest in 2013, is de allerslechtste: meer dan het dubbele van de CO-uitstoot die de stokoude Euro 1-norm toestaat. Ook de Mitsubishi Outlander PHEV (2014) mag niet ongenoemd blijven. Terwijl het overgrote deel van de benzine-auto’s nog gaan achtste deel uitstoot van de 1,0 gram/km die de Euro 4, 5 en 6 normen toestaan, zit dit fiscale milieuwonder royaal boven die limiet.

De auto’s waaraan Emissions Analytics meet zijn afkomstig van autoverhuurbedrijven.
Een enkele keer gaat het om auto’s die ingezet zijn voor testritten door de pers. In alle gevallen hebben die auto’s nog maar enkele duizenden kilometers gereden.

Slim waarderingsysteem

Dan de EQUA-Index voor CO2. Daar bedacht Emissions Analytics een waarderingssysteem voor met een letter en een cijfer. De letter geeft de werkelijke CO2-uitstoot. Een A staat voor minder dan 125 gr/km, een H voor meer dan 275. Het cijfer erachter (van 1 tot en met 5) geeft weer hoe dicht de werkelijke waarde de officieel opgegeven waarde benadert.

Citroën C3 is zuinig!

Voorbeeld: de Citroën C3 met 1.4 diesel scoort een A1. Dus: lage CO2-uitstoot en de waarde die Citroën opgeeft komt goed overeen met de werkelijkheid. De Volvo XC90 2.0 uit 2017 zit helemaal aan de andere kant van het spectrum: H5. Dus: meer dan 275 gr/km CO2-uitstoot, terwijl Volvo een veel lagere waarde opgeeft (184 gr/km). We kunnen niet wachten op de meting van de XC90 2.0 T8 hybride…

Meer dan 12 keer de limiet

De NOx-metingen zijn natuurlijk het interessantst. Daar gaat immers het hele VW-sjoemeldieselschandaal over. Ook voor die luchtkwaliteits-EQUA Index ontwikkelde Emissions Analytics een schaal van A tot en met H. A is schoner dan de Euro 6-limiet. B en C zijn schoner dan Euro 6 maal conformiteitsfactor 1,5 respectievelijk 2,1 die in de komende jaren voor de RDE-tests op de weg worden gehanteerd. Terwijl H staat voor een NOx-uitstoot van méér dan 12 keer de Euro 6-limiet.

“Euro 6 -trucks zijn wel echt schoon”, zegt Nick Molden. “In een truck is meer ruimte en financiële marge voor effectieve uitlaatgasnabehandelingsmaatregelen.”

Zwaar vervuilende diesels

Twaalf keer! Let op: er zijn Euro 6-diesels die echt zó slecht scoren. Voorbeelden: de Renaults Mégane en Captur met 1.5 diesel, en de Nissans Juke en Quashqai met diezelfde motor. Ook de Fiat 500X met 1.6 diesel doet het beroerd. Al die scores zijn voor iedereen terug te vinden op EQUA Index.com.

Enorme database

Achter die online-info zit een enorme database aan meetgegevens, maar die is alleen inzichtelijk voor abonnees. Wie dat zijn? “Autofabrikanten die willen weten hoe hun concurrenten scoren en overheden”, zegt Nick Molden. Wij kijken met hem mee naar de data van die Euro 6 Fiat 500X. Gemiddeld 1,153 gram NOx/km. Dat is bijna 15 keer de toegestane Euro 6-waarde (0,080 gr/km).

Aan het einde van de lijn in de Fabriek in Melfi lijkt zo’n Fiat 500X heel schoon. Maar schijn bedriegt: “Zo’n 500X-diesel vervuilt meer dan een 40-tons truck. Niet per ton, maar in zijn geheel!”

Drie sjoemelstrategieën

We zien ook dat de testrit met de 500X is gemaakt bij een temperatuur van 8 °C. “Dat kan de verklaring voor de hoge uitstoot zijn”, zegt Molden. Dat vraagt om toelichting: “Er zijn drie veel gebruikte sjoemelstrategieën. Het temperatuurvenster is er daar een van. Wijkt de temperatuur te ver af van de voorgeschreven temperatuur in de NEDC, dan schakelt de motor over op de vuile modus.”

Ontsnappingsmogelijkheden

Wow, eigenlijk wisten we dit natuurlijk al, maar Molden zegt het wel heel open en bloot. “Het is ook wijd en zijd bekend. Neem Opel. Dat zegt: ‘Onder de 17 °C schakelt de motor over op de vuile modus. Dat is nodig om de motor te beschermen’. Onzin natuurlijk, maar het mag volgens de Eu-regels. Het probleem zit in de EU-regels. Die bieden veel te veel ontsnappingsmogelijkheden. Daarom komen de fabrikanten er hier mee weg.”

Als VW nu zegt dat hun Euro 6-diesels wél schoon zijn, worden ze uitgelachen

 

EU als derdewereldland

En voorlopig blijft het behelpen met die regels: “Met de invoering van de nieuwe RDE-cyclus mag 2,1 keer zoveel NOx worden uitgestoten als de 80 mg/km die Euro 6 in het lab toestaat. Dat is 168 mg/km. In de VS zitten ze op 40 mg/km en ook China haalt ons in. We komen op het niveau van een ontwikkelingsland.”

Schone VW-diesels

Overigens zijn er 14 Euro 6-dieselauto’s die een hele fraaie A scoren. Onder de EQUA Index-testrit-op-de-weg-praktijkomstandigheden blijven ze dus keurig onder de 80 mg/km. Opvallend: tien daarvan zijn afkomstig van de… Volkswagen groep. Dat is een beetje ongelukkig voor de ambitie om van de EQUA Index de EuroNCAP van de emissies te maken. “Als Volkswagen nu in advertenties gaat zeggen dat hun Euro 6-diesels wel heel schoon zijn, worden ze uitgelachen.”

Geen last van eigen uitlaatgas

En tja, wat die ambitie betreft. EuroNCAP gaat over veiligheid, dat is een belangrijk aankoopargument. Maar vuile uitlaatgassen, daar heeft toch alleen degene die achter je rijdt last van? Natuurlijk is Molden het daar niet mee eens, en natuurlijk gaat de EQUA Index ook over brandstofverbruik, maar bovendien: “Wij zijn nu ook begonnen met het testen van de kwaliteit van de cabinefiltratie. In de ene auto krijg je veel meer vuile stoffen binnen dan in de andere. De verschillen zijn groot. Mercedes Benz bijvoorbeeld, scoort erg goed. Binnenkort komen we met een EQUA Index op dat gebied.”

Zien hoe Emissions Analytics een auto prepareert voor uitlaatgasmetingen op de weg? Bekijk de video.

Reageer op dit artikel