nieuws

Meer transparantie op Autotrack dankzij Carfax-rapport?

Ondernemen 7144

Meer transparantie op Autotrack dankzij Carfax-rapport?
Carfax, een uitgebreid bij iedere auto op AutoTrack. Hoe goed is zo’n Carfax-rapport?

Autosite AutoTrack.nl biedt sinds kort bij al haar auto-advertenties het Carfax-voertuighistorierapport aan. En niet voor de € 17,95, die zo’n rapport op Carfax.nl kost, maar gratis. Prima service, maar wat biedt zo’n rapport autobedrijf en consument eigenlijk? AMT neemt de proef op de som.

Eerst een blik op het persbericht: “Met dit rapport neemt AutoTrack veel vragen weg bij zowel verkopers als kopers van tweedehands auto’s. Het rapport geeft informatie over APK-keuringen, het aantal voorgaande eigenaren, de eventuele WOK-historie en het internationale verleden van een auto indien beschikbaar. Ook blijkt uit het rapport of de auto ooit als taxi of huurauto is gebruikt. De Nederlandse markt vraagt steeds meer om deze transparantie die op de Amerikaanse markt al doodgewoon is. Met het Carfax-rapport wordt de kans dat je een betrouwbare tweedehands auto koopt aanzienlijk vergroot.”

“Particulier voertuig”, dat staat prominent in beeld.

Meer over de historie

En dat gaat zo nog even door: “Carfax geeft vaak veel meer dan wat er in het onderhoudsboekje staat. Die uitgebreide geschiedenis is belangrijk, bijvoorbeeld omdat meer dan een derde van alle auto’s die vanuit de Verenigde Staten naar Europa geïmporteerd zijn, een negatief verleden heeft. Dit soort data maakt het voertuighistorierapport inzichtelijk. Het was in Nederland al mogelijk om toegang te hebben tot gegevens van NAP en RDW. Het Carfax-rapport zorgt er nu voor veel meer te weten kunt komen van het verleden van een auto.”

En van wie was deze auto? Was een auto een taxi, huurauto of leaseauto, dan moet je wat langer zoeken naar die info, of je vindt helemaal geen eigenaarinformatie…

Bij alle auto’s?

Klinkt goed, zeker van importauto’s zou je graag wat meer weten. We nemen de proef op de som. Even zoeken op Autotrack: hebbes, een VW Beetle uit 2012 met een splinternieuw kenteken. Hé, maar van deze auto is nu ineens geen Carfax-rapport beschikbaar. Dat bij “al haar autoadvertenties” klopt dus niet helemaal. Op Zomoto.nl zien we dat de Beetle pas sinds februari 2017 in Nederland geregistreerd is. Jammer, geen Carfax-info over de “het internationale verleden” van deze auto.

 

Verder zoeken

Klopt de rest dan wel? We zoeken even door. En dan valt nog iets op. Bij voertuigen die van een particuliere eigenaar zijn, staat dat bovenin prominent in beeld. Was het een taxi of een auto van een verhuurbedrijf, dan vind je het in kleine lettertjes onderin het rapport. En bij een auto die volgens Zomoto.nl van een fleetowner was, vinden we helemaal geen eigenaargegevens terug op het Carfax-rapport.

Prima, de APK-info onder handbereik.

Reactie van Autotrack

Even navragen bij Autotrack hoe dat zit: “Voor de meeste consumenten is het begrip fleetowner geen alledaags begrip. Om verwarring te voorkomen is er voor gekozen om dit begrip niet te gebruiken op het rapport. Als bij Carfax het leasegebruik bekend is, wordt dit overigens wel op het rapport vermeld. In het specifieke geval van de auto die je noemt blijkt er sprake van een databug en dit wordt zo spoedig mogelijk hersteld.”

Terug naar het persbericht

“Op basis van een recente marktscan van Carfax op diverse autoplatforms en websites, blijkt dat er minder auto’s met een mogelijk schadeverleden en minder auto’s met een taxiverleden aangemeld worden op AutoTrack dan bij andere aanbieders in de markt. Op basis van een analyse van 339.381 kentekens blijkt dat op AutoTrack:

  • ruim 3 keer minder auto’s met een mogelijk schadeverleden worden aangeboden en
  • ruim 2 keer minder auto’s met een Taxiverleden worden aangeboden in vergelijking met andere aanbieders. Het Carfax-rapport zorgt er dus ook voor dat het autoaanbod op AutoTrack.nl kwalitatiever en betrouwbaarder is. Voor autobedrijven is het een welkome tool die ervoor zorgt dat zij een beter wagenpark kunnen inkopen en ook met meer zekerheid kunnen verkopen.”

En tegen dat laatste kan natuurlijk niemand bezwaar hebben.

VW Beetle uit 2012, geregistreerd in Nederland in 2017. Wat zou er de eerst vijf jaar allemaal met de auto gebeurd zijn? Helaas, geen Carfax-rapport beschikbaar…

Meer dan WOK?

Ten slotte stelt AutoTrack nog in het bericht: “We nemen hiermee een voorbeeld aan de Amerikaanse markt waar bijna niemand meer een auto koopt zonder eerst een Carfax-rapport in te zien.” Ook dat is prima natuurlijk, zij het dan dat Carfax in de VS veel meer over het schadeverleden weet dan hier in Nederland. Immers, ook als een auto geen WOK-status heeft gehad, kan hij nog altijd een stevig schadeverleden hebben.

 

Het wordt beter

Ook daarop krijgen we een reactie van AutoTrack: “De mogelijke voertuigschade gaat inderdaad voor een groot deel over de WOK-status, maar niet uitsluitend. Als Carfax overige databronnen heeft waar het schadeverleden van de auto meer informatie biedt, wordt dit ook op het rapport vermeld.” Welke dat zijn, vermeldt AutoTrack niet. Wel dat: “Naast de duizenden databronnen die Carfax momenteel raadpleegt zijn zij continue bezig met het uitbreiden van de databronnen. Hierdoor zullen de rapporten continue verder verrijkt worden met extra data.”

En daar kunnen consument én autobedrijf natuurlijk alleen maar blij mee zijn.

Reageer op dit artikel