nieuws

11 ideeën voor meer succes in je autobedrijf

Ondernemen 6625

11 ideeën voor meer succes in je autobedrijf
Veel reacties, maar we hebben maar tien... eh elf kalenders. Voor al die bedrijven die 'm mislopen, dit is maart.

Hoe ga jij in 2017 jouw autobedrijf een nieuwe impuls geven? Die vraag stelden we een paar weken geleden op AMT.nl. Voor goede antwoorden stelde Liqui Moly tien aantrekkelijke kalenders beschikbaar. Wat voor impulsen gaan we in 2017 zien in winnende autobedrijven?

Ok ok, toegegeven, het bericht over de Liqui Moly-‘stagiaires’ miste wellicht net de doorwrochte diepgang die je van AMT verwacht. Aan de andere kant, de vraag die we stelden was heel serieus. En we kregen er tal van bruikbare antwoorden op. En dan bedoelen we antwoorden die je aan het denken kunnen zetten over je eigen bedrijfsvoering.

Daag, redactiekalender…!

Tja, we hebben maar tien kalenders. Nou ja, daar hebben we met pijn in het hart elf van gemaakt. De Liqui Moly-dames zullen de AMT-redactie dus niet afleiden in 2017… In welke bedrijven ze dat wel gaan doen? Let op, daar komen ze!

Hyundai Wittenberg in Harderwijk gaat ambassadeurs maken van zijn klanten.

Hyundai Wittenberg in Harderwijk gaat ambassadeurs maken van zijn klanten.

Van klant tot ambassadeur

De eerste kalender gaat naar Willem Schepel van Hyundai Wittenberg Harderwijk. Daar gaan ze het komend jaar nog beter hun best doen om ambassadeurs van hun klanten te maken: “We gaan nog meer klanten binden aan het bedrijf. We werken aan een nog hogere score bij het klanttevredenheidsonderzoek en het zou leuk zijn als de dames van de kalender ons daarbij helpen.” Ze komen eraan Willem!

Voor de klant

Ton Koopman is chef werkplaats in een dealerbedrijf en hij maakt het echt concreet: “Bij storingen, gaan we nog dieper navragen wát nu exact de klacht is. Daarna een duidelijke en gerichte opdracht richting monteur mét feedback en kleine aantekening op de werkopdracht als de klus geklaard is.”
En daar blijft het niet bij: “Een keer per 10 dagen komen we kort samen om heel gericht problemen door te spreken. Inbreng vooraf zorgt dat dat niet ellenlang gaat uitlopen. Verder gaan we kritiek op elkaar alleen nog opbouwend leveren.” Kortom: “Met elkaar, voor elkaar en voor de klant, want die  zorgt wel voor je boterham!” 2017 gaat een mooi jaar worden in het bedrijf van Koopman.

De nieuwe activiteit van Auto Sinnema.

Ook voor lichte bedrijfsauto’s ben je welkom bij Auto Sinnema.

Lichte bedrijfsauto’s

Dan Harry Sinnema. Zijn bedrijf in Someren gaat meer doen aan lichte bedrijfsauto’s. Een prachtig doek maakt passanten daarop attent. En als het buiten mooi is, moet het binnen ook mooi zijn: kalender verdiend Harry!

Digitaal communiceren

Erwin Brandhorst werkt bij een Autoschade Oosthoekeind. Dat bedrijf in Bleiswijk gaat zich in 2017 actiever opstellen op social media. “Doel is een jonger publiek bereiken en meer aftermarket verkoop van montage- van tuningdelen.”

Ook Jan van Garage VDS in Poppel in België gaat meer online communiceren: “Wij gaan ons meer digitaal beschikbaar maken, met online planner en contacten. Ook gaan we onze klanten via Whatsapp contacteren bij problemen of als de wagen klaar is.” Als contrast komen de dames van liqui Moly gewoon op papier, wel mooi papier.

Gaat dat werken?

Docent Van de Loo van het Sondervick College in Veldhoven wil zijn praktijkruimte: “een nieuwe impuls geven door deze kalender op te hangen in de werkplaats. Daardoor gaan mijn leerlingen meer hun best doen om zich het vak eigen te maken.” Of dat echt gaat werken? We horen het graag over een jaartje.

Nieuwe spoelmachine

Marco van der Vlugt gaat automaten spoelen.

Marco van der Vlugt gaat automaten spoelen.

En dan zijn er bedrijven die investeren in nieuwe activiteiten. Marco Van der Vlugt van Autoservice Someren kocht een nieuwe machine om automaatbakken te spoelen: “Ik hoop er veel te kunnen doen, ook voor collega’s die nog geen spoelmachine hebben. Verder gaan we gewoon door met wat we al 23 jaar doen, auto’s maken en onderhouden voor een redelijke prijs en vooral goed communiceren met de klant over de reparaties.”

 

Investeren of niets doen?

Autobedrijf Flik Lemelerveld gaat flink aan de gang met pass-thru en digitale onderhoudsboekjes, vertelt diagnosetechnicus Melvin Spaan: “We hebben meteen flink geïnvesteerd in apparatuur en abonnementen. En we volgen zoveel mogelijk trainingen, zodat we klaar zijn voor de toekomst!”

APK Servicestation Pek-Siebers heeft dat allemaal niet nodig: “Wij veranderen niets. Ons bedrijf ziet er al keurig uit en loopt gesmeerd. We missen alleen nog een leuke kalender!” Ok, dat probleem lost AMT dan op.Wow, ziet er strak uit bij Pek-Siebers. Er mist eigenlijk maar één ding: een mooie kalender... Wow, ziet er strak uit bij Pek-Siebers. Er mist eigenlijk maar één ding: een mooie kalender…

 

Cooler werken

Diploma op zak. Dennis Evers gaat 'cooler' werken.

Diploma op zak. Dennis Evers gaat ‘cooler’ werken.

Dennis Evers van Roycar in Doetinchem investeert in aircoserviceapparatuur: “Ik ga in 2017 alles iets ‘cooler’ doen, en dan wordt het misschien te koud in de werkplaats. Vandaar dat ik de Liqui Moly-stagiares goed kan gebruiken.”

 

Besparen op stookkosten

Ten slotte Anne Nijland van Diesel Techniek Benelux in Tilburg: “Als enige vrouw in dit bedrijf moet  ik misschien wat vaker naar mijn werk komen zoals de stagaires van Liqui Moly! Ik verwacht (hoop!!!) dat de temperatuur op de werkvloer en in het kantoor dan flink oploopt, zodat we kunnen besparen op stookkosten.” Zeker weten dat dat werkt Anne!

Anne Nijland gaat de stookkosten aanpakken bij Diesel Techniek Benelux. Zet 'm op Anne!

Anne Nijland gaat de stookkosten aanpakken bij Diesel Techniek Benelux. Zet ‘m op Anne!

 

Reageer op dit artikel