nieuws

Nieuw mobiliteitsconcept: Tussen fiets en auto

Ondernemen 3430

Nieuw mobiliteitsconcept: Tussen fiets en auto
Een alternatief voor de auto en de fiets? Er zijn verschillende vervoersmiddelen leverbaar. Op de openbare weg kom je ze echter zelden tegen.

De mobiliteit in steden verandert. Door milieu-eisen en capaciteitsproblemen, denk aan files en beschikbare parkeerplaatsen, is de auto niet het optimale vervoermiddel in de stad. Een alternatief is de fiets. Maar fietsen is niet het enige alternatief. HAN Automotive introduceert een nieuw vervoermiddel, voor in de stad én op de snelweg.

De druk om uitlaatgasemissies te reduceren neemt toe. Tegelijkertijd hebben we ook met urbanisatie te maken. “In 1900 woonde slechts 20% van alle mensen in stedelijk gebied. Naar verwachting is dat 70% in 2050”, zegt Bram Veenhuizen, lector voertuigmechatronica op een symposium bij HAN Automotive. Dat heeft gevolgen voor de mobiliteit in de stad. De ruimte is beperkt en volgens Maarten van Biezen van Natuur en Milieu rijden automobilisten dagelijks duizenden kilometers op zoek naar een parkeerplek.

Speed pedelecs

Kan dat niet anders? “Zeker”, zegt Roderick van den Berg van Juizz. Dat bedrijf is gespecialiseerd in elektrische fietsen en in de vier grote steden gevestigd. “Wij bieden een alternatief voor auto’s. De meeste mensen reizen dagelijks tussen de 5 en 30 kilometer, maar de auto, fiets of het OV zijn niet altijd de beste oplossing. De elektrische fiets kan een alternatief zijn. De laatste jaren is de populariteit daarvan enorm gegroeid. Eén op de vijf verkochte fietsen is inmiddels elektrisch. Sinds twee jaar zijn er ook zogenoemde speed pedelecs op de markt. Die geven je trapondersteuning tot 45 km/u.”

Gebrek aan bagageruimte is geen argument om over te stappen op een elektrische fiets. Juizz biedt namelijk ook elektrische bakfietsen aan. “Ideaal voor binnensteden”, zegt Van den Berg. En waarom wel een elektrische fiets, maar geen elektrische scooter? “Die hebben we wel aangeboden. Maar we zagen de verkoopaantallen afnemen. De klanttevredenheid was heel laag en de batterij was relatief duur. Klanten kochten voor 4000 euro een elektrische scooter, die dezelfde kwaliteit had als van een scooter van 1000 euro. Hij voldeed dus niet aan de verwachtingen.”

HAN Automotive werkt aan een nieuw mobiliteitsconcept: Jack. Het lichtgewicht voertuig moet zowel op de snelweg als in de stad bruikbaar zijn. Om ruimte te besparen in de stad kun je het voertuig rechtop zetten. HAN Automotive werkt aan een nieuw mobiliteitsconcept: Jack. Het lichtgewicht voertuig moet zowel op de snelweg als in de stad bruikbaar zijn. Om ruimte te besparen in de stad kun je het voertuig rechtop zetten.

Deelauto’s en fietsen 

Ook auto-importeur Pon ziet een verandering in de markt. Daarom nam het handelshuis fietsfabrikant Gazelle en het deelautoproject Greenwheels over. “Er is behoefte aan deel- en huurauto’s. Door de overname beschikken we nu over het platform en de software. De basis is er”, zegt Raymond Gense, Director Future Technology bij Pon. “En fietsen zijn aantrekkelijk omdat ze subsidie-onafhankelijk zijn. Fietsen zijn een stabiliserende factor binnen ons bedrijf. En ze kunnen een oplossing zijn om steden bereikbaar te houden. Daarom bieden we forensen nu speed pedelecs aan.”

Human powered vehicles

Behalve de elektrische fietsen bieden human powered vehicles een alternatief voor de auto. Op het symposium staat een DF-ligfiets en een Velotilt. Deze gestroomlijnde lichtgewicht voertuigen zijn nooit echt doorgebroken. Dat heeft ook met de relatief hoge prijs te maken. “Je kunt niet concurreren met de auto-industrie. Voor een kleine 10.000 euro heb je al een nieuwe auto voor vier personen. Daar kun je niet tegenop”, zegt Elmer van Grondelle van de TU Delft. “En als je voertuigconcept de tijd te ver vooruit is dan accepteren consumenten dat niet.”

Lichtgewicht driewieler

Op HAN Automotive werken 35 studenten aan een nieuw mobiliteitsconcept: Jack. De hogeschool zoekt partners om het projectidee verder te ontwikkelen. Jack is een voertuig dat tussen de fiets en de auto geplaatst wordt. “We willen verschillende varianten ontwikkelen, voor in de stad willen we een variant aanbieden met trapondersteuning. En met een volledig elektrische uitvoering kun je de snelweg op”, zegt Annemiek Delissen van HAN Automotive.

Spoorbreedte is aanpasbaar

Het driewielige voertuig moet ruimte bieden aan twee personen inclusief bagage. Opvallend is de achterwielophanging. Middels een hydraulisch systeem is die verstelbaar. In de stad heeft de auto een grote spoorbreedte en staat het voertuig hoger voor meer overzicht en betere zichtbaarheid. Op hogere snelheden draait de wielophanging naar achteren, zodat de wielen achter het voertuig staan voor een betere stroomlijn. In de parkeerstand verdwijnen de wielen onder het voertuig. En om nog meer ruimte te besparen in de stad kan het voertuig rechtop geplaatst worden. Het voertuig biedt een aantal voordelen tegenover een auto. Jack is goedkoper in gebruik, schoner en efficiënter in de stad. Het project gaat ongeveer twee jaar duren. Wij wachten het eindresultaat graag af.

Reageer op dit artikel