nieuws

Autobrief II: Kamervragen en antwoorden

Ondernemen 3919

Autobrief II: Kamervragen en antwoorden
Hoe om te gaan met invoering van een WLTP test? Niet de bedoeling dat hierdoor meer BPM wordt binnengeharkt, door hogere CO2 waarden.

Zoetjesaan nadert het nieuwe systeem van autobelastingen, vorig jaar voorgesteld in Autobrief II, de status van goedgekeurde wet. De Tweede Kamer gaf zijn reacties, Staatssecretaris Wiebes van Financiën antwoordde. Interessant is een vraag over de komende WLTP test. En verandert er verder nog iets?

Nauwelijks onverwacht willen sommige Kamerleden nog morrelen aan de bijtelling percentages, die in Autobrief II naar twee klassen vanaf 2019 worden geleid. Lekker simpel, 4 % op puur elektrische auto’s, 22 % op alle andere.

Maar eerst nog drie jaar worstelen met vier (2016) of drie tarieven (2017/18). En de invloed die verandering in de tarieven weer kan hebben op de autoverkoop.

Tariefwijzigingen afgeraden

Meerdere Kamerleden stelden wijzigingen (amendementen) voor op de maatregelen in Autobrief II. Die gaan niet alleen over bijtelling, maar ook over BPM en motorrijtuigbelasting MRB.

Of daar niet nog wat mee geschoven kan worden, om bepaalde autotypen of groepen automobilisten extra voordeel te geven? Uiteraard ten nadele van anderen, want de totale belastingopbrengst moet gelijk blijven.

De Kamers moeten nog stemmen over de Autobrief maatregelen, en de voorgestelde amendementen. Kort en goed raadt Wiebes alle geschuif met tarieven in die amendementen af.

Tot 2020 geen extra bijtelling voor elektro-auto’s, geen extra MRB korting voor plug-ins, geen extra verlaging van de algemene MRB, geen extra MRB speciaal op oude diesel bestelwagens, als het aan hem ligt.

‘Belastingerosie’ in 2018 nagaan

Pieter Omtzigt (CDA) zou de bijtelling voor elektro-auto’s verhogen van 4 naar 10 %. Hoppa, 60 miljoen extra in de pocket!

Pieter Omtzigt (CDA) zou de bijtelling voor elektro-auto’s verhogen van 4 naar 10 %. Hoppa, 60 miljoen extra in de pocket!

Helaas tonen Kamerleden zich weer slecht geïnformeerd. Bang zijn ze, voor trucs om auto’s uit de hoge bijtelling (25%) dit jaar om te katten, zodat ze volgend jaar onder het 2017-tarief van 22 % kunnen komen. Geduldig legt de Staatssecretaris uit dat de datum eerste toelating op het kenteken bepalend is, en dat er geen legale manier is om die datum te veranderen.

Wel serieus neemt Wiebes de suggestie: als stimulering van elektrisch rijden nu ook weer te goed gaat werken, dus de opbrengst van autobelastingen tegenvalt? Met een mooi woord ‘belastingerosie’.

Ingebouwd in de Autobrief is om in 2018 de effecten te overzien, en zo ver gewenst in 2019 de tarieven aan te passen. Wiebes is bereid al begin 2018 te bekijken of in 2017 onverhoopt veel elektrische auto’s zijn verkocht. Dan zou hun 4 % bijtelling al vanaf 2019 opgeschroefd kunnen worden, tegen ‘erosie’.

Meer belasting door WLTP test?

Er zijn Kamerleden die zich wel hebben ingelezen. CDA’er Omtzigt vroeg ook hoe het zit met belasting effecten door invoering van de WLTP test. Die zal meer CO2 uitstoot tonen dan de NEDC meting. Dus hogere BPM inkomsten, voor een belangrijk deel gebaseerd op CO2 meting?

Dat valt buiten de Autobrief II maatregelen, zegt Wiebes. Maar een terechte vraag, als de EU vanaf 1 september 2017 de WLTP test wil invoeren. Die dan twee jaar later zou gaan gelden voor alle nieuw verkochte auto’s.

Groen Links Kamerlid Van Tongeren wil meer MRB korting voor plug-in auto’s, en extra MRB heffen voor vuile diesel bestelwagens.

Groen Links Kamerlid Van Tongeren wil meer MRB korting voor plug-in auto’s, en extra MRB heffen voor vuile diesel bestelwagens.

“Dat geeft een lastige overgangsperiode”, aldus Wiebes, “met zowel volgens de nieuwe als de oude methode geteste auto’s. Mijn insteek is dat de BPM opbrengst door de nieuwe test niet zou wijzigen. Auto’s worden feitelijk niet onzuiniger.”

Omrekenfactor?

De EU onderzoekt nu de samenhang tussen NEDC en WLTP resultaten van dezelfde auto. Eind april zou volgens de Staatssecretaris de uitslag klaar moeten zijn. Daaruit komt naar verwachting een omrekenmodel, hoe je een WLTP meting kunt vertalen naar een NEDC uitslag.

De belastingdienst zou zeer afhankelijk zijn van goede RDW gegevens, met welke methode een autotype is getest. Er wordt nu met twee tabellen gewerkt, voor PHEV’s en niet-elektrisch gesteunde types. Nog dit jaar wil Wiebes een wetsvoorstel indienen voor BPM tabellen op basis van WLTP meting.

Twee mogelijkheden ziet hij voor de belastingdienst. Ofwel een nieuwe set van twee BPM tabellen voor WLTP, naast de twee voor NEDC. Of een omrekentabel gebruiken, die WLTP uitslagen omzet naar NEDC waarden. Totdat in 2020 alle nieuwe auto’s WLTP gemeten worden, en alleen WLTP gebaseerde BPM gaat gelden.

Eindelijk rechtuit met autobelasting

Samengevat, als het aan de Staatssecretaris ligt houdt de regering woord dat tot 2020 de autobelasting regels niet verder veranderen. Gunstig voor een stabielere autoverkoop.

Ook lijkt er tijdig te worden nagedacht over belastingtechnische gevolgen van de WLTP test, die er echt gauw moet komen. Zonder dat auto’s daardoor duurder worden.

Reageer op dit artikel