nieuws

Rabobank prognose: krimp en verandering

Ondernemen

De economie trekt aan, maar de autobranche mag dit jaar niet rekenen op profijt daarvan. Zo luidt de kortste samenvatting van de laatste Rabobank prognose voor de sector mobiliteit. Aanpassing aan belangrijke veranderingen in de markt is een voorwaarde om te overleven, gaat het verder. Zijn er nieuwe suggesties?

Rabobank prognose: krimp en verandering
De nieuwe realiteit: Hyundai brengt zijn Ioniq als hybride met of zonder plug-in opladen, en als elektro-versie. Maar niet zonder elektromotor. Mobiliteit verandert.

In een keurig staafdiagram laat het Rabobank economisch kantoor zien hoe het staat met krimp en groei in alle economische sectoren. Nu over 2014, ’15 en ’16, zodat je de trends kunt zien. Herstel uit de crisis, ademt het hele plaatje.

Allemaal plusjes, bijna. Behalve in de automotive branche. Ruim twee procent krimp in 2014, drie procent groeispurt in 2015. Maar naar verwachting weer -1 % voor 2016. Waar Rabobank een half jaar geleden nog dacht aan 1,5 % groei. Slecht nieuws dus.

Autobedrijf in de knel 

Waarom is de prognose pessimistischer geworden? Dat lijkt vooral door een slechtere verwachting bij het universeel autobedrijf, bijgesteld van 1 % groei dit jaar naar 1 % krimp.

De truckmarkt blijft als enige groeien, de vorig jaar fors herstelde bestelautomarkt stabiliseert. Meer bedrijvigheid levert daar geen aanhoudende groei, zoals Rabobank eerder verwachtte.

De truckmarkt blijft als enige groeien, de vorig jaar fors herstelde bestelautomarkt stabiliseert. Meer bedrijvigheid levert daar geen aanhoudende groei, zoals Rabobank eerder verwachtte.

Alleen de bedrijfswagenhandel heeft een positief vooruitzicht. Zij het dat de verkoop van bestelwagens niet groeit, zoals eerst voorzien, maar afneemt. Niks nieuws zijn negatieve verwachtingen voor tankstations, dealers en vooral schadebedrijven.

Het lijkt dat met name de snelle opkomst van privé lease iets is waar Rabobank eerst niet zo mee gerekend had. Dat trekt vooral particuliere klanten naar dealers, ook voor onderhoud. Maar het profijt komt het meest bij de financierder, die niet telt als deel van de autobranche.

‘Internet rules’

Op zich toont Rabobank zich niet echt pessimistisch over de autoverkoop. Ze denken aan 414.000 nieuwe auto’s, signaleren dat de occasionverkoop sinds vorig jaar weer groeit, met name via autobedrijven en niet via handel tussen particulieren.

Waar het klemt is dat overal de marges onder druk staan. Iedereen probeert nog steeds te besparen. En door massaal via internet prijzen en aanbod te vergelijken lukt dat.

Daarnaast wordt de autobranche zo minder gesloten, allerlei internetdiensten dringen zich binnen. Prijsvergelijkers, autozoekers, beoordelingssites, en algemene aanbieders van mobiliteitsdiensten. Plus signalen dat autofabrikanten interesse krijgen in directe internetverkoop.

De gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark is opgelopen naar ruim elf jaar. Maar meer reparaties levert dat niet, eerder meer besparen op onderhoud en reparatie.

De gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark is opgelopen naar ruim elf jaar. Maar meer reparaties levert dat niet, eerder meer besparen op onderhoud en reparatie.

Prijs en gemak

Het kan dus niet dik en vaak genoeg onderstreept worden, een autobedrijf dat niet actief is op internet zal niet overleven. Klanten vinden je op internet, niet in je bedrijf. Ook de sterke mond-tot-mond reclame voor je bedrijf zit nu volledig in beoordelingen op internet.

Het autopark groeit niet, het onderhoud neemt af, dat gaat ook na 2016 niet meer veranderen. Dus is de langetermijn verwachting niet gunstig, als je blijft doen wat je nu doet. Het internetgebruik gaat ook niet weg, het vinden van de beste prijs en het grootste gemak.

Is dat niet de attractie van privé lease? De consument wil zekerheid over zijn autokosten, en gemak dat alles in een klap geregeld is. Dat kost dan wel wat, maar je hoeft niet zelf te gaan rekenen met afschrijving, verzekering, belasting en geschatte onderhoudskosten. Zit er misschien mooie muziek in het aanbieden van onderhoudscontracten?

Centraliseren, specialiseren, professionaliseren

Veel trends die de prognose van Rabobank schetst zijn bekend. Er wordt in alle autobranche sectoren steeds meer ingedikt. Bedrijven sluiten zich aan bij ketens of groepen om sterker te staan. Een reeks schadebedrijven en dealervestigingen zullen moeten sluiten.

Vooral bij schadebedrijven, maar ook universele garages, zal gekozen moeten worden voor specialisatie. Anders kom je er niet meer uit met de benodigde kennis. Die gaat steeds dieper, dus blijven opleiden is en blijft het parool. Met speciale zorg voor het schadebedrijf, dat vergrijzing toont.

Aanpassen om te overleven

Specialisatie kan ook betekenen dat het bedrijf nieuwe diensten gaat zoeken. Iets extra naast de krimpende traditionele markt. Want je ziet dat verkoop, reparatie, schade en een tankstation geen bloei beloven.

Aardig cijfer: niet alleen neemt de afzet van brandstof af, ook staan er al ruim drie laadpalen tegenover elk tankstation. De opkomst van hybride rijden kan vrolijk doorzetten.

Onder de streep van deze prognose blijft de aanbeveling gelijk. De stagnerende markt verandert in allerlei opzichten, en het gaat snel. Autobedrijven in alle vormen zullen daarop moeten inspelen, door te veranderen wat ze doen. Kijk vooruit en maak een plan. Wie niet aanpast zal niet overleven.

Reageer op dit artikel