nieuws

Bovag: “Merkdealers, het is tijd om te veranderen en wel nu”

Ondernemen

Bovag: “Merkdealers, het is tijd om te veranderen en wel nu”

In de sfeervolle Schouwburg Kunstmin te Dordrecht vond gistermiddag en avond het jaarlijkse Bovag Dealercongres plaats. In navolging op het thema ‘Face It’ in 2015, stond ditmaal ‘Build It’ centraal. En niet zonder reden, de markt verandert nu zo snel dat het tijd is om te veranderen, zeker voor de merkdealers. Hoe zit dat?

Op het druk bezochte Dealercongres werd een ding duidelijk: de veranderingen in de markt gaan in hoog tempo door. Ja, het aantal dealers is al fors afgenomen onder leiding van de importeurs. Men moet ook wel. Het aantal verkochte auto’s lag jaren terug nog op 500.000, de verwachting is dat het zeker niet meer boven 400.000 stuks uit gaat komen. Inkrimpen dus, maar de blijvende merkdealers staat ook zeker wat te wachten. De razendsnel veranderende markt én consument.

Werk samen

Eric Tak, tot gisteravond voorzitter van Bovag Autodealers, sprak vorig jaar op het Dealercongres al over de nieuwe realiteit. “Nu moeten we door bouwen”, is zijn stevige boodschap. Uit naam van Bovag presenteren Geert Brummelhuis en Hans Bresser het samen met Roland Berger uitgevoerde marktonderzoek. Niet alleen in de autobranche, nee ook daarbuiten is gekeken. De belangrijkste boodschap: Werk samen. “Als merkdealer zit je klem tussen fabrikant en importeur en aan de andere kant de consument”, licht Bresser toe. “Hoe werk je optimaal samen in die keten? En hoe werk je daarbij aan een betere retailbeleving voor de consument?”

Veranderde consument

Uit het onderzoek van Roland Berger blijkt duidelijk het veranderende gedrag van de consument. Uit een vraag waar de prioriteit ligt wanneer men geld uitgeeft staan auto’s gemiddeld op de tiende plaats. Bij deelnemers aan de enquête onder de 30 jaar scoort een auto nog fors lager. Toch iets om rekening mee te houden. Zo ook het aankoopproces. Wanneer komt de dealer in beeld? Vroeger liep men een of meerdere dealers binnen, bekeek wat auto’s, maakte proefritten en nam een beslissing. Bresser: “Een consument voert nu 24 acties uit in 54 dagen. Veelal online. De consument komt zelfs beter geïnformeerd binnen dan ooit. Als we dit niet beter oppakken met elkaar dan is je taak als dealer alleen nog proefritten verzorgen en opschrijven wat de consument wil bestellen.”

Keuzes om te maken

Bovag benoemt drie belangrijke trends om mee bezig te zijn. Bezit naar gebruik, het aantal private leasecontracten nam vorig jaar met 108% toe. Omni-channel, een consument verwacht binnen 24 uur reactie via e-mail, telefoon dan wel social media. En tot slot effectieve bedrijfsvoering. Daar mee bezig zijn stopt het niet bij. “Denk ook na over jouw retailconcept”, zegt Geert Brummelhuis, branchemanager Autodealers bij Bovag.”Sta je in de keten als een McDonalds? Dan geeft elke dealervestiging constant dezelfde beleving en kwaliteit. Dat kan werken, maar hoeft zeker niet voor jou van toepassing te zijn. Kijk naar een Coolblue die alles doen voor een maximale retailbeleving door een zo hoog mogelijke klanttevredenheid. Dat is het enige doel. Maar ook de Keurslager-formule is een interessant concept. Een merk dat vertrouwen en kwaliteit uitstraalt, maar waar zeker ruimte is voor lokale verschillen.”

Lastig. Welke trend pak je morgen op? In welk retailconcept bevind je je, en past dat bij je bedrijf? En hoe ga ik de samenwerking aan met andere dealers, maar ook universele autobedrijven of schadeherstelbedrijven? Vragen waar de merkdealers mee aan de slag moeten en de Bovag ze bij gaat helpen.

Erik Tak niet meer, althans niet meer op de voorgrond. Na twee keer de termijn van drie jaar draagt hij, zichtbaar met enige tegenzin, de voorzittershamer over. Bert de Kroon, eigenaar van de Vallei Autogroep, staat de komende jaren aan het roer van de afdeling Bovag Autodealers. Kroon: “De agenda is al bepaald, en ik ga me ten volle inzetten om waar het kan iedereen te helpen. Het belangrijkste voor ons allemaal: Besef dat je moet veranderen. Stap over je eigen schaduw heen en ga aan de slag.”

Rendement van 0,7%

De exacte cijfers van de autobranche van 2015 maakt Bovag over enkele weken bekend. Kijken we naar de cijfers tot Q3 2015 dan is duidelijk dat het er nog altijd grillig aan toe gaat. Ja, de autoverkopen stegen (eind) 2015. Maar het aantal ‘selfies’ (zelfregistraties) ligt nog altijd op dik 16%. De structurele daling in de autoverkoop van -1% is echter zorgelijk. Net als de gemiddelde nettowinst, die bleef op 0,7%. En dat is best lastig investeren in veranderingen doorvoeren gaf menig eigenaar van merkdealer aan tijdens de afsluitende netwerkborrel. Kortom, geen gemakkelijke tijden, wel boeiende.

RODI-award opnieuw naar Volvo

Eveneens onderdeel van het Bovag Dealercongres is de RODI-award. Deze is gebaseerd op het Relatie Onderzoek Dealer Importeur-onderzoek. Met 42% respons was de weerspiegeling van de dealerbranche zeker goed te noemen. Het gemiddelde rapportcijfer lag op 6,7. Hierbij zitten positieve maar ook negatieve uitschieters benadrukt Tak. “Slechts tien merken scoren een voldoende. Werk aan de winkel dus!” De importeurs van Renault-Dacia en Volkswagen krijgen een eervolle vermelding als Runner-ups, winnaar blijkt voor de tweede keer op rij (en zesde keer in de geschiedenis) Volvo Nederland te zijn. Richard Snijders, Algemeen Directeur van Volvo Nederland weet wel waarom: “Samenwerken is zeer belangrijk. Alleen dan kun je het maximale halen. We hebben drie recordjaren qua verkoop achter de rug waarbij de druk op de dealerorganisatie hoog was. Vooral op het gebied van klanttevredenheid hebben we hoge eisen gesteld aan ons dealernetwerk. Ook het komende jaar vragen we een grote inzet en rekenen we op een goede samenwerking met een sterk dealernetwerk.”

Reageer op dit artikel