nieuws

EU besluit strenger RDE-testregime

Ondernemen

EU besluit strenger RDE-testregime
De Europese Unie wil zelf controlemetingen op de weg gaan uitvoeren in het kader van de komende RDE test. (foto AP Images/European Union-EP)

De kogel ging toch nog door de kerk in het Europarlement. Ondanks bezwaar van een grote groep ‘groene’ parlementariërs gaat de voorgestelde RDE-test om NOx zondaars op te sporen door. Daar waren wel wat concessies voor nodig. Wat houden die in?

Eerder berichtten we over het voorstel van de Europese Commissie, opgesteld door hun technisch comité, waarin invoering vanaf 2017 van een Real Driving Emissions test en de WLTP-testprocedure worden geregeld.

Een pijnpunt voor de ‘groenen’ is dat in die RDE test eerst 110 % en vanaf 2020 nog 50 % overschrijding van de Euro 6 waarden toegestaan zou worden. Ze dreigden met een veto bij de parlementaire stemming.

Beter iets dan niets

Dat veto kwam er (net) niet uit praktische overweging. “Beter nu een regeling die we te slap vinden, dan wegstemmen en minstens twee jaar wachten tot een nieuw voorstel klaar is”, zo vat Ivo Belet van de Europese Volkspartij het samen.

Het zit er dus in dat de regeling doorgaat. Vanaf dit jaar op proef RDE-metingen op de weg doen, om een protocol te ontwikkelen hoe die test vanaf september 2017 precies uitgevoerd moet worden. Met de voorgestelde maximum grenzen voor NOx uitworp, en misschien ook nog meting van roetuitworp erbij.

Een van de concessies is dat de Europese Commissie al na een jaar mag herzien hoeveel overschrijding van Euro 6 toegestaan wordt. Lees: als de technische vooruitgang groter is dan verwacht kan al voor 2018 minder dan 110 % normoverschrijding worden toegelaten.

In opdracht van Euro NCAP voert TNO een deel van de botstests uit, en kan ook autofabrikanten helpen aan tests voor typekeuring. Zoals bijvoorbeeld een uitlaatgastest. In opdracht van Euro NCAP voert TNO een deel van de botstests uit, en kan ook autofabrikanten helpen aan tests voor typekeuring. Zoals bijvoorbeeld een uitlaatgastest.

Onafhankelijke typekeuringen

Niet alleen tests en normen, ook de controle moet strenger worden. Hoe werkt dat nu met typekeuringen? Je gaat met een nieuw autotype naar instanties als RDW in Nederland, of KBA in Duitsland. Die kunnen niet alles testen, in Nederland roep je bijvoorbeeld voor bepaalde tests TNO te hulp. Een certificaat van de test gaat naar RDW.

Nu is het zo dat een autofabrikant deze externe tests aanvraagt en betaalt. Goede zaken voor proeflaboratoria zoals TNO, of DEKRA om er nog een te noemen. Maar daarmee zijn ze niet meer gegarandeerd objectief, meent de EU.

Het plan is om keuringsinstanties, zoals RDW, met audits te gaan controleren. Gaan ze zorgvuldig na of testresultaten voor een typekeuring goed zijn gemeten? Verder zouden laboratoria zoals TNO niet meer direct door opdrachtgevers betaald mogen worden. Het geld moet naar een EU-pot, en wordt daaruit verdeeld.

Ofwel, de EU ziet het als een fabrikant verdacht veel betaalt voor een test, mogelijk om een gunstiger uitslag te krijgen.

Brussel wil ook auto’s terugroepen

Sjoemelen zou beter uitgesloten worden door Brusselse controle op typekeuringen. Maar daar komt nog een verdedigingslinie bovenop, is de bedoeling.

Nu kan alleen de instantie die een typekeuring afgaf fabrikanten verplichten tot een terugroepactie, als auto’s in de praktijk blijken af te wijken. Ook hier wenst Brussel eigen controles uit te voeren. Met het recht om terugroepacties te eisen.

Feitelijk is typekeuring al een Europese aangelegenheid. Goedkeuring in één EU-land betekent goedkeuring in de hele EU. Daarom doet ook RDW typekeuringen, bepaald niet alleen op in Nederland gefabriceerde types. Daar wil de Europese Unie volledig greep op krijgen.

Laten we voorzichtig zeggen: of het daar beter van wordt is afwachten, dat het ingewikkelder en duurder wordt valt te vrezen.

Reageer op dit artikel