nieuws

Occasion jaaroverzicht 2015

Ondernemen

Occasion jaaroverzicht 2015

De occasionverkopen zijn gegroeid in 2015, zo blijkt uit de cijfers van VWE Trendweb. Vooral autobedrijven lieten een sterke stijging zien: zij verkochten 1.079.982 gebruikte personenauto’s aan consumenten (B2C); 4,7% meer dan de 1.031.960 in 2014 verkochte occasions. Daarentegen daalden de verkopen tussen consumenten onderling (C2C) van 680.045 naar 667.104 occasions (-1,9%). Dit betekent dat er in totaal 2% meer occasions zijn gekocht door consumenten dan in 2014. En dat zij occasions steeds vaker bij autobedrijven kopen in plaats van bij particulieren, een verschuiving die al enkele jaren gaande is. In dit bericht worden verder uitsluitend B2C verkopen besproken.

In 2015 zijn er van alle twintig grootste merken meer occasions verkocht dan in 2014. Skoda liet met +19,5% de sterkste stijging zien. Ook werden er veel meer occasions verkocht van de merken Toyota (+9,6%), Kia (+13,3%), Seat (+9,0%) en Mini (+18,1%). Maar ook de Franse merken groeiden allen bovengemiddeld. Merken die het minst groeiden zijn Ford (+1,4%) en Mercedes-Benz (+1,2%). Met deze cijfers zetten trends van een jaar eerder zich in 2015 voort en is Ford voor het tweede achtereenvolgende jaar relatief het slechtst presterende volumemerk op de occasionmarkt.

Top 10 merken occasionverkopen B2C
unnamed
De VW Golf was wederom de meest verkochte occasion, maar het aantal B2C verkochte VW’s Golf groeide duidelijk minder dan de totale markt. Sterke groei was er bij veel kleine modellen: vooral de VW Polo (+11,1%), Renault Clio (+19,5%), Toyota Yaris (+23,9%) en Kia Picanto (+23,7%).

Modellen waarvan er in 2015 minder occasions werden verkocht zijn vooral grotere auto’s: Audi A4, Renault Scénic, Volvo V70 en Ford Mondeo. De voorkeuren van de occasionkoper verschuiven steeds sterker van grote naar kleinere auto’s.

Top 10 modellen occasionverkopen B2C

unnamed (1)

Minder exporten

De export van occasions is in 2015 licht gedaald; van 247.654 personenauto’s in 2014 naar 241.792 vorig jaar (-2,4%). Deze daling is kleiner dan in 2014, toen het aantal exporten nog met 11,2% terugliep. Door de sterke binnenlandse vraag worden occasions steeds vaker in Nederland verkocht in plaats van geëxporteerd.

Net als in voorgaande jaren was Polen ook in 2015 de belangrijkste exportbestemming. Er is minder geëxporteerd naar Libië, Litouwen, Georgië en Nigeria. In 2015 heeft de export naar Oekraïne zich weer hersteld. Exporten naar Oekraïne waren in 2014 gehalveerd door de onrusten en importbeperkingen, maar zijn in 2015 weer verviervoudigd. Andere markten die in 2015 groeiden zijn Servië, Roemenië en België. Opvallend is ook de export naar Zuid-Europa: er zijn in 2015 ruim twee keer zoveel auto’s geëxporteerd naar Portugal en drie keer zoveel naar Italië als in 2014.

Top 10 landen export

unnamed (2)

* Bij circa 40% van alle exporten vanuit Nederland is het land van bestemming bekend.

Volkswagen blijft het merk met het grootste aandeel in de exportmarkt, gevolgd door Opel. Mercedes-Benz stond in 2014 nog op plaats drie maar exporten van dit merk daalden met 24,5% waardoor het terugviel naar de zesde plek. Er werden veel meer Peugeots geëxporteerd (+14,0%) waardoor dit merk juist steeg van de zesde naar derde plek van meest geëxporteerde merken. Andere stijgers zijn Renault (+7,8%), Skoda (+11,3%), Porsche (+20,2%) en Lexus (+51,8%).

Er zijn in 2015 ruim 1.600 Opel Astra’s minder geëxporteerd. Hierdoor steeg de VW Passat naar de tweede plaats van meest geëxporteerde modellen, na de VW Golf. Auto’s die veel meer werden geëxporteerd in 2015 zijn vooral de Peugeot 508, Renault Mégane, BMW 3-serie, Ford Focus en Peugeot 307. Daarentegen daalden exporten van de Toyota Prius en oude Mercedes 200-300 series sterk.

Top 5 modellen occasionexport

unnamed (3)

Import neemt verder toe

De groei in import van occasions heeft in 2015 doorgezet. Er werden 140.172 occasions geïmporteerd, een stijging van 27,7% ten opzichte van de 109.746 personenauto’s in 2014. Vooral jonge auto’s werden veel naar ons land gehaald. Import van occasions jonger dan een jaar oud steeg met maar liefst 62,0%. De import van klassiekers van 25 tot 30 jaar oud liep daarentegen weer sterk terug (-13,0%).

Van het meest geïmporteerde merk, Volkswagen, groeide import met 35,5% tot boven de 20.000 occasions. Een sterke groei is er ook bij Toyota (+31,3%), Ford (+32,8%), Renault (+42,7), Volvo (+59,0%) en Nissan (+58,8%). Bij Honda en Lancia zijn er in 2015 meer occasions dan nieuwe auto’s geïmporteerd. De enige grotere merken waarvan de groei in import onder de 10% bleef zijn exclusievere merken als Jaguar en Maserati. Bij de kleinere merken Infiniti, Lotus en Rolls-Royce was er sprake van een daling van import.

De VW’s Golf en Polo waren net als in eerdere jaren de meest geïmporteerde modellen, en aantallen namen bij beide bovendien fors toe. Sterke groeier is de Renault Clio, hiervan verdubbelde de import bijna tot 2.730 occasions. Ook van de Mercedes C-klasse, Toyota Yaris, Audi A3 en Renault Captur groeide het aantal importen sterk.

Top 5 modellen occasionimport

unnamed (4)

Conclusie

De occasionmarkten hebben zich in 2015 verder ontwikkeld in de in 2014 ingeslagen richting. De occasionverkopen door autobedrijven zijn nog sterker gegroeid, maar tussen consumenten onderling zijn er minder occasions verkocht. De Nederlandse consument toont vooral veel interesse in kleine occasions uit het B-segment. De import van occasions laat een aanhoudend sterke groei zien. Daarentegen blijft export licht dalen. Desondanks zijn er in 2015 nog wel 100.000 occasions meer geëxporteerd dan er geïmporteerd zijn.

Reageer op dit artikel