nieuws

Waarom wel/niet aansluiten bij een werkplaatsformule?

Ondernemen

Waarom wel/niet aansluiten bij een werkplaatsformule?
Wel of niet aansluiten bij een garageformule? In AMT 11 zijn verschillende ondernemers aan het woord.

Moet je je wel of niet aansluiten bij een garageformule? De meningen en ervaringen lopen uiteen. Feit is dat het aantal autobedrijven dat aangesloten is bij een formule groeit. En de algemene waardering steeg in 2015 naar 7,7. AMT gaat op zoek naar de voor- en nadelen van garageformules.

Vorige maand stelden we je de vraag of je aangesloten bent bij een werkplaatsformule en waarom wel of niet. We ontvingen verschillende reacties. Vaak genoemde voordelen van garageformules zijn: gunstige inkoopcondities, ondersteuning bij marketing, trainingen en uitstraling. De uitstraling wordt door sommigen als nadeel genoemd, je verliest de identiteit van je eigen bedrijf. En sommige ondernemers willen vrij zijn in het handelen op ieder gebied en niet gebonden zijn aan een hoge afnameverplichting.

Waardering werkplaatsformule neemt toe

Ondanks de genoemde nadelen blijft het aantal werkplaatsformules en het aantal aangesloten autobedrijven groeien. Uit onderzoek van Bovag blijkt dat autobedrijven vooral tevreden zijn over het behoud van het zelfstandige ondernemerschap, de uitstraling van de formule op het pand en de verplichtingen en eisen. Minder tevreden zijn de ondernemers over de verhouding van de opbrengsten en kosten die de deelname aan de formule met zich mee brengt. Ook zouden de wijze van advisering en ondersteuning bij de bedrijfsvoering en de activiteiten die de formule onderneemt voor de leasemarkt beter kunnen.

Ten opzichte van 2010 voelen de Bovag-leden die aangesloten zijn bij een formule zich meer betrokken bij het beleid van de formules. De waardering steeg van 6,4 naar 7,0. De waardering voor het assortiment van marketingproducten en diensten daalde in vijf jaar van 7,5 naar 6,7.

Autobedrijf hecht waarde aan ondersteuning

Technische ondersteuning blijft voor 92% van de ondernemers het belangrijkst. 57% vindt het zelfs zeer belangrijk. Ook ondersteuning op het gebied van marketing vindt 91% belangrijk. 43% van de ondernemers vindt het zelfs zeer belangrijk, dat is 12 %-punt meer dan in 2010.

De cijfers uit het Bovag-onderzoek geven een goed beeld van de garageformulewaardering. In AMT 11 duiken we in de ervaringen met garageformules. Vanaf pagina 50 zetten we de resultaten op een rij. En we bezoeken Autobedrijf Medkar. Wat heeft deelname aan de AutoCrew-formule het autobedrijf opgeleverd? Uiteraard komen ook de garageformules zelf aan het woord. Heb jij AMT 11 al gelezen? Of moet je ‘m nog ontvangen? 

Reageer op dit artikel